Gammeldatorn är äntligen väck!!


Eller rättare sagt, den har fått maka sej en bit åt vänster här på skrivbordet (som tack och lov är av modell större). För nu står det en sprillans ny dator där den gamla stod förut!! :-D

På 30 sekunder är man igång och surfar nu - det är skillnad det mot 30 minuter!!

Fast jag kan inte helt slita mej från den gamla - det måste jag faktiskt erkänna... Det finns så mycket på den som kanske aldrig kommer att bli installerat på den här nya, men som jag inte helt och hållet vill klippa av navelsträngen till. Iallafall inte riktigt ännu... :-) Mitt gamla bildbehandlingsprogram till exempel! Fniss... ;-)

Slog till på Elements 8, och det lär ta ett tag innan jag har fått så bra kläm på det så jag kan klara mej helt och hållet utan MS Picture It... <:-)



Om det nu hade varit så fantastiskt bra så att det hade funnits trådlöst internet i den nya, så hade jag möblerat på ett helt annat vis... Men nu är det så illa att de här båda burkarna måste dela på en sladd till modemet...

Varför är förresten inte datorer trådlösa över huvudtaget!?! Man får ju spatt av att trassla ut och in alla elsladdar, och vägguttagen räcker dessutom inte till på långa vägar... Och än är sladdarna för långa och än är de för korta... Herre gud, som det ser ut under bordsskivan och nere på golvet!! 8-X (Fast jag tror faktiskt inte att det bara är här som det finns såna härvor...? Eh...?)

Den gråa mojängen som hänger på bordets högra gavel är en hållare till en hårddisk, men den går ju inte att använda nu när jag måste skifta internetkabeln hitan och ditan... Vilket sillhuvud kom på att såna viktiga uttag måste sitta gömda på baksidan av hårddiskarna??? >:-I

Jag vet förresten precis vad dottern kommer att tycka om den här datahörnan nästa gång hon kommer hem... 8-X Turligt nog kommer maken hem före henne (ikväll - om en timme ungefär), så han kan nog få räkna med att ägna en del av morgondagen åt att konstruera nån slags skärmvägg eller dylikt att gömma kaoset bakom! Ähum...

Eftersom man nu fortfarande är bokstavligen fastknuten i första telejacket, alltså... Som i och för sej inte alls finns här i vardagsrummet - men hit går det iallafall enkelt att dra en förlängningssladd från jacket ute i hallen...

I annat fall hade ju dotterns gamla rum kunnat bli ett alldeles prima datarum!!! >:-D

/AnnaKK


(Och nu kom sonen hem från jobbet och informerade mej om att man kan köpa nåt slags nätverkskort och stoppa i datorn, så blir den trådlös angående internetet...

Tro de´? 8-X Känner mej så-å-å begåvad!!!

Men... Då ligger alltså dotterns rum bra till iallafall för att bli ett datarum!? Bäst hon inte har några synpunkter på den befintliga datahörnan då!!! ;-) He-He...).







Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jäkla tur ens ungar är så "begåvade"... Vi har en rauter till modemet som vi kör alla datorer genom (en stationär och två bärbara)Det funkar bra. Men hastigheten så här på landet är väl inte tipp topp..

2010-09-02 @ 18:07:51
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Ja, jag kan inte så mycket om datorer...men har fått för mig att det är "säkrare" att köra genom en sladd isf trådlöst. Fråga mig inte säkrare hur..och det vore praktiskt om ALLT vore trådlöst egentligen... Mycke sladdar blire! ;) Och jag sitter ju i en garderob som ligger i andra änden av lägenheten mot där comhem-uttaget är...inte så konstigt att man fick med 20 meter sladd :D

2010-09-02 @ 18:46:41
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: soffie

va bra med en ny dator,

jag fick en förra året av gubben då jag fyllde år ,

ha en goo kväll

2010-09-02 @ 19:08:17
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: J:son

Ja...här flyger dom till månen, och så kan dom inte fixa alla sladdproblem som ligger och skräpar runt alla datorer!??!?



Låg-prio, eller??



(skyller förstås ALLT på dom som man förväntar sej ska uppfinna sånt där "braochha-grejs")



Kram!

j.son

Och Grattis till nya datorn!

2010-09-02 @ 19:20:06
URL: http://skrivfingerkli.blogspot.com/
Postat av: Marianne

Herre jäklar. Det här måste vara den högre skolan som jag missat. Tur att min gamla häck funkar än. Men så har jag skaffat en extern hårddisk om i fall att. Om inte det hjälper får jag ta hjälp av Linus , mitt barnbarn. Han är mitt hopp och kan allt när jag står som ett fån.

2010-09-02 @ 19:58:41
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Fotograf Annie

Härligt med en ny snabbare dator :) Det lär nog komma sladdlösa datorer i framtiden, det finns ju redan trådlösa tangentbord och så.. :)

2010-09-02 @ 22:24:15
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Malin B

Finns det hjärterum så finns det stjärterum måste stämma på datorer också. ;)

Dessutom är det himla bra att ha barn som kan lära sina föräldrar en massa bra saker. Någon nytta ska man väl ändå ha? ;)

Ni brukar klura ut allt så himla bra hemma hos er så om ni finner säkert råd.

2010-09-03 @ 09:16:47
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Lotta

Här går det undan....varför vänta på tomten när man kan själv. Så roligt med nya pigga grejer, men håller mig dig om att man kan ju inte slita sig från det gamla så bara.

Din helg räddad!

Kram

2010-09-03 @ 09:21:01
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Ulla

När vi, om sisådär 100 år, ska renovera vardagsrummet så är det där med att gömma kablar av högsta prioritet. Jag hatar alla sladdar som behövs överallt

Ha en trevlig helg!

Ps. Datastolen ser inte helt bekväm ut, men det kanske är en baktanke med det...det gör att man inte orkar sitta så länge vid datorn

2010-09-03 @ 10:39:43
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: tina

fin blogg ;D

kolla gärna in min med :P

2010-09-03 @ 11:38:31
URL: http://tiiinaandersson.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

Hoppas du får en fin dag, och att du sovit gott :)

2010-09-03 @ 11:47:27
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: annette

Nu jäklar blev det fart här med nya grejor och nytt bildredigeringsprogram, GRATTIS! Det är Du så väl värd.

Har Element 8, inte fullt utforskat ännu, pratbubbla har jag inte lyckats hitta, text kan jag skriva.

Tycker det är roligast att använda på Raw bilder, annars kör jag mest med Picasa, skall bli roligt att följa Dej med Element 8, vi kanske kan hitta bra saker åt varandra!



annette

2010-09-05 @ 07:03:00
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0