Julens baksida är...

 
...snart på en annan baksida, nära mej! 8-X
 
 
 
 
 
Hittade nämligen gamla ägg i kylskåpet i morse. Som inhandlade till jul, men endast ett hade blivit använt (troligtvis till griljeringen av skinkan). De andra 14 hade nu blivit en dryg vecka äldre än sitt bäst före-datum, så det var med andra ord hög tid att rädda dem. Och som synes (eller är fotot faktiskt så dåligt att det INTE syns!?), har jag nu förvandlat några av dem till kladdkakemuffins! 
 
Återstår 11 stycken väl mogna ägg. Vad ska jag göra med dem??? Vill egentligen inte äta dem också, men i nuläget lutar det ändå åt omelett till middag...
 
Undrar om det finns nån effektiv äggbaserad diet, som bot mot alla extrakalorierkilon som har fastnat kring midjan och på röven den senaste månaden??
 
Hjälp...? 8-/
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Även jag "drabbades" av övermogna ägg efter jul. Dock inte av det antalet som du lyckats "glömma". Pannkakor blev räddningen för två ägg, av övriga tre gick ett till panering av fisk medan de resterande två gick i soppåsen.
På tal om soppåsen så har inte soptunnan blivit tömd än efter julhelgen. Tömningen skulle normalt ske som i måndags men enligt en granne så har det stått en annons i lokalblaskan att tömningen efter helgerna kommer att förskjutas en vecka. Jag brukar aldrig lyckas fylla mitt sopkärl mer än till högst hälften i normala fall varför jag i ett svagt ögonblick lovade grannfrun, som sedan jul haft sitt sopkärl fyllt till bredden, att få lägga sitt avfall i min tunna. Resultatet av detta har blivit att nu står både jag och grannen med överfyllda sopkärl. Nå ja, på måndag lär de tömma igen så det kommer vi nog att överleva.

Trots att snön nu sedan några timmar vräker ner och den hotande snöskottningen se mer eller mindre oundviklig ut, får jag önska er en god och fin helg även om den kommer att vara lite väl vintrig.

2016-01-08 @ 16:17:04
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Vespa Vulgaris

Kör LCHF-dieten. Ägg är det perfekta livsmedlet :-) Och du behöver inte stressa med att äta upp äggen. De håller sig länge, länge i kylskåpet.

2016-01-08 @ 17:40:58
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Marianne

Lugn. Ägg håller sig mycket längre än bäst före datum om man har dom i kylskåp.
Jag skulle göra fläskpannkaka och frysa in. Även pannkakor/plättar går ju att frysa in.
Och så kan man ju baka också som du har gjort. Kladdkakemuffins har jag aldrig testat men de ser ju supergoa ut.
Ett ägg till frukost går bra också.

2016-01-08 @ 19:13:17
URL: http://livetsommajsan.blogg.se
Postat av: Malin B

"Och slänga går ju inte" som min dotter brukar fnysa åt mig då jag VÄGRAR att kasta mat. Ett ägg på varje hundmatsskål blir mitt tips. Frippe fick ägg så, om det bara är en myt att det är bra för pälsen har jag ingen susning om. ;)
Tack snälla du för mailet! :)

2016-01-08 @ 22:25:11
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Hahaha.... De där muffinsen hade jag mer än gärna satt i mig. Den bästa juldieten man kan tänka sig. Hade jag bott lite närmare så hade jag kunnat rädda dig både från muffins och överblivna ägg. Men i morgon kommer det nya fina ägg, direkt från hönsgården.
Vet du vad???! Jag sökte nytt jobb, sista inlämningdag förra söndagen. Halv åtta samma Kväll skickade jag min ansökan efter mycket funderande och vägning av för och nackdelar. Var på anställningsintervju i torsdags, i fredags morse 07.10 stod jag utanför det nya jobbets chef och blev grattad till mitt nya tjänst. 25 sökande och 5 fick komma på intervju, jag känner mig mycket nöjd. Sååååååååååå glad. Så den 1/2 börjar jag jobba dagtid efter exakt 14 år på natten. Tror du jag har nöjda barn eller? De vill inte jag ska jobba natten längre 😅.
Det händer lite här bort i detta hörnet 😃.

Ha en härlig fortsättning på denna något gråmulna dag!
Kram

2016-01-10 @ 15:51:25
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Pernilla

Ägg håller sig hur länge som helst. Eller nästan i alla fall. Är mandolin för om det är dåligt så behöver man inte vara rädd. Är det dåligt, märker du det med all sannolikhet.
/P

2016-01-11 @ 09:21:28
URL: http://dogladyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0