Gott Nytt År!!!

 
Lite sen i starten av 2016, som ni märker... Det slog mej förresten att imorgon, ungefär vid den här tiden, så har redan 1% av det här året passerat. Sug på det, lixom! Går tiden fort, eller går den FORT-FORT...!? 8-X
 
Hur som helst... Julen är nu med god mariginal passerad, och som vanligt har vi snarare ätit den än firat den. En ny tradition (hoppas jag iallafall!) smög sej in på julaftonsförmiddagen; Vi blev bjudna till dottern och hennes pojkvän på en så kallad julfrukost. Så-å-å mysigt och så-å-å gott!! :-)~ Fast det innebar att vi inte mäktade med lutfisk till middag den dagen, så nu ligger det ett drygt kilo sådan kvar i kylen och tar en massa onödig plats. Såg att bäst före-datumet inte är förrän i maj nångång, så den lär få stanna kvar. Man ska INTE slänga mat, ju!! :-)
 
 
 
 
 
 
Kommer inte att behöva köpa alkoholhaltiga drycker, läsk och chips på bra länge heller! Fick nämligen massor över efter nyårsaftons 50-årskalas för maken. :-D Och matrester från kalaset kan vi äta i ytterligare ett par dagar... Räknade tydligen fel på åtgången av det mesta - fast hellre att det blir över än saknas, förstås! :-)
 
Idag rastar sej "den gamle" i skogen, och försöker samla ihop stockarna som blev efter träden som trillade i stormen Gorm. Det snöar, så det vore ju skönt att få ut dem till bilväg innan de plötsligt hamnar under en halvmeter vitt... Ganska ofta tror man ju att det har slutat vara vinterväder på dessa breddgrader, men det är nog snarare så att årstiderna har förskjutits? Så snön och kylan kommer framåt vårkanten istället för på senhösten...
 
Fast jag tror det blir sommar i år också, så innan jag satte mej här vid datorn planterade jag om ett gäng chiliplantor! Började sådden strax innan jul, och nu är det ett 30-tal bebisar på gång. :-)
 
Ha det fint!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin B

Vilken vacker blombukett!
Vi beräknar mat på samma vis du och jag!
Är du redan igång med frön? Jag brukar så framåt... Ja, när det blir lite soligare! ;)
I år ska ju jag ODLA!
Här har de små åkt hem i dag, tio dagar - mest hela julledigheten har de varit här. De hann inte ens åka innan min pappa kom. Förstår inte varför världen tror att jag behöver underhållas? ;)
I morgon är det jobb igen för mig, för mat-o-vanornas skull är det bra...
Men lite snöpligt att det är bästa jullovsvädret nu.
Fick en TREVLIG bild på nyårsafton. Två ringmärkta händer. Hade anat det men blev glad över bilden - en pyttestund innan den kom på FB. Det är ju där allt annonseras nu för tiden. ;)
Frågade O om statusen för V uppdaterats, han blev förskräckt och frågade om de gjort slut. Tur att det inte var så. :)

2016-01-03 @ 13:27:23
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Pernilla

Det var mycket kalas och kalasmat det!
Lutfisken hoppar jag. Förstår mej inte på vissa maträtter helt enkelt. Vilken fin bukett med blommor. Det känns ju lite sommar, så visst finns det hopp.
Ha en god fortsättning!
/P

2016-01-03 @ 15:01:13
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Marianne

50-års kalas mitt upp i allt kallar jag dålig planering av födsel. Jag vet för gubben min fyller dan före julafton. Vet inte vilket som är bäst/sämst. Före eller efter, ha,ha.

Snälla, säg till när det blir lutfisk så kommer jag. Här är den förbjuden. Det är bara jag som äter den.

Oj, är det redan dags att så frön. Jag ska kanske sätta mina lite tidigare än förra året. Men trots sen sådd fick jag massor med frukter, tack vare den milda hösten tror jag.

Må så gott.

2016-01-03 @ 17:20:27
URL: http://livetsommajsan.blogg.se
Postat av: Lennart O

Har redan ätit lutfisk tre gånger nu i samband med jul och nyår. Så nu får det nog räcka för denna gången.
Snöar har det nu gjort här i två dagar men det blir inte mycket av den. Den verkar blåsa bort och hamnar på något okänt ställe.
Har inte varit utom dörrarna på två dagar nu. Jag gillar som bekant inte snö, blåst och kyla. Men lite motion lär nog inte skada, jag hade hoppats på lite snöskottning men den mängden som kommit hittills räcker inte för att motivera den formen av aktivitet. Inte ens min granne, som älskar snöskottning, har känt mödan värd att ge sig ut.

Ha nu en god fortsättning på det nya året!

2016-01-03 @ 17:42:19
URL: http://leonardo34.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0