Aprilväder...

 
 
 
 
För en stund sen var jag ute och gick morgonpromenad med Colin i strålande solsken. Gnistrade så vackert i frosten som fortfarande låg kvar på marken då - fast det som också låg kvar på de skuggigaste platserna såg inte lika fint ut; fläckar av SNÖ!!!
 
Nu har det mulnat på, så vid det här laget är nog både snön och frosten helt borta. SKÖNAST SÅ!! Fast lite sol igen uppåt dagen hade jag gärna velat ha, så man kan sitta ute på altanen med näsan i vädret och sörpla kaffe och ha det gött i största allmänhet... :-D
 
Kan ju passa på att visa det här fotot också förresten, från i lördags:
 
 
 
 
 
 
Tror aldrig jag har sett så stora hagelkorn nån gång tidigare!? Som tur var var de ganska mjuka - hade de varit av ren is hade de kanske kunnat göra märken i lack på bilar och så där... Som stenskott, typ!?
 
Mer som hände i lördags:
 
 
 
 
 
 
Maken och dottern murade grund!
 
Snart står det nog ett garage på platsen där den gamla ladan/logen låg! :-)
 
 
 
 
 
 
Om någon blev lite valpsjuk efter mitt förra inlägg, så måste ni ju se det här fotot också! ;-) Det är på "Kållebollen" och hans pappa (och ett syskon i bakggrunden).
 
 
 
 
 
 
Jag tycker egentligen att pappa-wachtel har en fruktansvärt ful färg, men samtidigt är det lite kul att Colin bär på anlag till alla färger och teckningar (utom tan-tecken) som finns i rasen. Nu vet jag inte om det bruna kanske är dominant över det röda, men ponera att han paras med en tik som också bär på anlag för både brunt och rött och brokigt - då skulle det kunna bli riktigt färgglatt i valplådan! :-D
 
Just på det här fotot är ju Colin väldigt lik sin far i färgen, bortsett då från att pappa (Heiner Vom Zerling) är rödskimmel och Colin brunskimmel - men som vuxen är Colin inte alls lika ljus. Såg i stamtavlan att pappan är registrerad som vit/röd, så det stickelhåriga på honom fanns väl inte alls när han var valp.
 
Ja, ja... Jag har inga som helst planer på att starta kennelverksamhet - men det är ändå lite roligt att fundera kring genetik och så där. Och det skadar ju inte att sätta sej in åtminstone lite grann i avelsarbetet med wachtel i Sverige. Trots allt är det en ras jag inte har haft några särskilt höga tankar om innan, och efter att ha läst på en del så kan jag väl konstatera att mina "förutfattade meningar" inte var helt gripna ur luften... Men det blir väl alltid så när en ras plötsligt blir populär, att det tas valpar på nästan vad för skit som helst bara för att det går att sälja dem och tjäna pengar...? För att inte tala om alla korsningar som har gjorts med olika älghundsraser för att få fram vildsvinshundar! Ett tag skulle "alla" ha en gråwachtel - och hur många usla wachtlar och gråhundar som blev föräldrar till såna valpar vill jag verkligen inte veta! Men jag undrar om nån idag är så värst sugen på de bastarderna...?
 
Hur som helst har jag följt blodslinjerna i Colins stamtavla åtskilliga generationer tillbaka, och det ser genomgående BRA ut. Skönt att ha köpt valp av en uppfödare som har haft en långsiktig plan med sitt avelsarbete, och inte dragit sej för att åka halva Europa runt med sina tikar för att para dem med de mest lämpliga hanarna. :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Årets aprilväder har ju varit "som det ska", det enda konstiga är väl att det bara varit ett par korta varma dagar. Men vi ser fram emot en riktig gammeldags och solig maj nu. Men lagom sval ändå, så att tulpanerna står länge i rabatterna - om jag får bestämma. Men det får jag ju inte så det är bara att gilla läget. :)
Ha det gott!

2016-04-25 @ 21:23:22
URL: http://charlottasgarden.blogspot.se/
Postat av: Malin B

Vilka hagel!!! Tur att de var mjuka och kul att du fotade. Här har det varit rena rama julesnöflingorna i dag. Mysigt - om det vore dagarna före julafton. ;) Tur att jag inte tvättade allt vintrigt så som jag tänkte en annan dag... Jag som alltid har varit så rapp har lärt mig att jag oftast tjänar på att ta det lite "soft".
Perfekt med en seriös kennel!!!

2016-04-25 @ 21:40:46
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lennart O

Vilken ynnest att ha så duktiga och mångkunniga hantverkare i familjen. Tänk på vad lejda hantverkare kostar idag. Kanske kommer det snart någon form av extra beskattning på de jobb som utförs i egen regi? Egenarbete ses inte med någon större välvilja av våra skattekåta politiker. Snart ses det säkert som en form av skattesmitning.

Ha det gott!

2016-04-26 @ 09:52:21
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Lotta

Vilka söta små hagel! Jag trodde att jag sett de största haglen innan jag kom till Australien, där snackar man om hagel. Stora som tennisbollar, men jag fick bara se de i äggmodell. Tur man råkade vara inne då.

Vilka söta små gosenosar. Håller med dig alla dessa oseriösa uppfödare som blandar hej vilt utan att kolla upp verken nedärvda skador eller annat.

Jag är väldigt sugen på en lite valp för tillfället. Har inte bestämt mig ännu. Har några veckor till på mig. Fördelen är ju att jag får ta hund med på jobbet och att Linnea mitt barnbarn gärna passar valpen i sommar ifall det skulle bli någon. Tänker så det knakar.
Tina min kompis som föder upp Aussie är också väldigt nog med vad hon väljer för hanar till sina tikar. Fortsättning följer!

Ha en fortsatt bra dag! Nu bär det av till jobbet 😄

2016-04-26 @ 11:08:04
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Pernilla

Jag har också hundar från Kennlar med mycket seriöst avelsarbete. Men för Springerkillarna är det slut nu. U-B, kennelmamma finns inte längre bland oss och jag har två kullsyskon från sista kullen. Fick frågan om att köpa in en tik och gå vidare på linjerna. Men nej, inte nu i alla fall. Jag har inte tid med uppfödning och rasen börjar bli väldigt sjukdoms-benägen.
Vad nästa hund blir för ras, vet jag inte. Men förmodligen inga fler Springers. En Field kanske? Det kanske är då det är dags för en tik? Haha, just nu har jag hundar så det räcker.
/P

2016-04-27 @ 08:59:44
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Det är verkligen häftigt vad vädret kan slå om, men längtar tills det blir lite varmare nu :)

Du startar säkert en kennelverksamhet sen i alla fall ;)

2016-04-29 @ 21:25:55
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Inga Magnusson

Du börjar bli fena på detta med blodslinjer och sånt. Klart att ni ska avla med Colin om han blir bra!

2016-05-02 @ 02:42:46
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: majamyra|Its all about the details

Är så imponerad av energin din familj har, så duktiga och jobbar på! Härligt med vår nu!
Kram!
Lisa

2016-05-07 @ 12:20:46
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0