Periodare...

 
Nu har det tagit på igen; Mitt brödbakande! :-)
 
Som ju för det mesta slutar i ett åter tappat intresse, vanligtvis på grund av mer eller mindre misslyckande...
 
Fast den här gången har jag hittat det perfekta receptet, tror jag!? Få och enkla ingredienser, inget jäsande hit och dit, och man behöver vare sej hushållsassistent eller elvisp! :-D
 
7 dl mjöl (varav hälften bör vara vetemjöl - i övrigt kan man ta vad man vill)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk
Valfria frön (tex solros-, pumpa-, lin-)
 
Blanda ihop de torra ingredienserna, tillsätt filmjölken och rör tills det blir en grötliknande sörja. Ha i lite frön om så önskas - det går förmodligen även bra med små bitar av torkad frukt, russin, nötter och liknande). Stoppa ner ett bakplåtspapper i en brödform och klicka sedan ner "gröt-smeten" i den. Strö ytterligare lite frön ovanpå som dekoration. Och så; Sjuss in i ugnen i 175 grader, nånstans runt 50 minuter. Klart!!
 
 
 
 
 
 
Så här långt har enda problemen varit att översta ugnen (som jag använder i 99 fall av 100) har gått sönder, så nu har jag blivit tvungen att börja använda den nedre istället. Och framför den ligger ofta en "vakt", som kan vara synnerligen ovillig att flytta på sej... <:-)
 
(Om nån undrar var formen är på fotona... Givetvis var brödet inte ritkigt klart när jag stjälpte upp det, så jag slängde in det några minuter till utan form! Hm...)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin B

V frågade efter sådant bröd härom dagen, hade en period då vi bakade det ofta. Jag gillar smidigheten och att det blir gott!

Din vakt är så fin! :) I dag på lunchen såg jag en Golden som var en F-kopia. Var bara tvungen att fråga om jag fick klappa. ;)
Det var så mysigt att få en massa ljusa hundhår på sig.

2015-11-17 @ 18:23:06
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Gott med hembakt bröd :) Jag brukar baka kalljäst bröd ibland, som får jäsa över natten så in i ugnen på morgonen i tio minuter sen får man nybakat bröd till frukost, supersmidigt. :P

Jobbigt att vakten inte vill flytta på sig, men det är väl varmt och skönt vid ugnen :P

2015-11-17 @ 19:06:05
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Pernilla

Jag har ett liknande recept och tillsätter 1dl tranbär. Då blir det så gott så man kan låtsas att det är en kaka.
Mums!
/P

2015-11-18 @ 08:49:20
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Lennart O

Låter ju enkelt med sådant brödbak. Kanske ska jag prova någon gång. ;-)

Ha det gott i vätan!

2015-11-18 @ 10:09:15
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Lotta

Hejsan igen! Tackar för receptet, det var mycket gott! Nu har jag mitt julbak räddat. Inte för att det finns något kvar av limpan som jag bakade men det kommer att bli många flera. Så enkelt, och är det något jag gillar så är det just det. Perfekt recept att experimentera med 👏😉.
Här har det hänt lite av varje ser jag. Vilken tur att lilla söta vovve inte blev fast i dyn, och att han repade sig till slut. Vilken fin clivia du har i fönstret där vovve väntar på husse.
Nu ska jag till förrådet, däcken ska hämtas för att sedan skuras..... Varför gjorde jag inte det i våras 😁!!??

Ha det gott! Hörs snart igen 😉😀

2015-12-02 @ 07:38:14
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0