Lite vardagslyx så där...

 
...att varje dag nu, kunna skörda färsk chili att krydda maten med! :-)~
 
 
 
 
 
 
Espelette! Mycket fin smak - och ingen brännande hetta. :-)
 
Jag har helt avstått från att så såna där Apache-chilisar som jag hade massor av ifjol, för de var verkligen inte njutbara... Men bland årets alla milda sorter har jag flera som går under benämningen superheta, så i slutänden blir det nog en och annan plågsam provsmakning den här säsongen också! ;-)
 
Det är inte så många sorter som har hunnit mogna än, och de flesta har inte ens satt frukt än. Men en planta som har levererat bra så här långt är denna:
 
 
 
 
 
 
Blue Christmas! :-) Uppvuxen under en lampa, men numera ståendes i vardagsrumsfönstret. Vem behöver lixom prydnadsväxter, när det finns chilisar som ser ut som den här!? Mild och riktigt god, dessutom!! Blir en eller två såna i nästan all mat som tillagas här nu. :-D
 
För övrigt har jag tröttnat på att bekämpa bladlöss, så nu åker alla angripna plantor ut!! Tror inte det är kallare om nätterna än att plantorna överlever (de står i uterummet), och i bästa fall kommer det insekter på dem där som käkar upp de förbonkade bladlössen... <:-)
 
Trevlig helg allihopa!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Som en lägesrapport kan jag meddela att min chiliplanta fortfarande tycks vara vid liv.;-)

Vädret är väl lite aprillikt men något annat är väl knappast att begära den 24 april.

Eftersom det råkar vara fredag så får det väl bli lite lättare städning idag. Kanske med betoning på just lättare.

Trevlig helg!

2015-04-24 @ 09:27:35
URL: http://www.leonardo34.wordpress.com
Postat av: Malin B

De är verkligen dekorativa. Jag gillar saker som har både funktion och skönhet.
Jag och farmor har varit och planterat Penséer på kyrkogården så nu ska jag gå ut och peta ner de Påskliljelökar vi tog hem, det var noga att farmors hamnade hos Frippe. :)

2015-04-24 @ 13:01:35
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Herr Nilssons Fruh

Who - härligt, så stora.
Mina växer också i rasade fart, dax att plantera om dem i egna krukor nu.
Kramiz

2015-04-25 @ 21:42:48
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Lotta

Du är ju helt grym på att odla chili. Ser så goda ut och jag som hade hoppats på att få stoltsera med en chilifrukt i handen får se mig besegrad. Allt annat som jag tar i växer så det knakar men jag får helt enkelt köpa mig några plantor. Ska stanna till på Ikea när jag kör förbi....:-)

Ha en fortsatt fin kväll!

:-)

2015-04-26 @ 19:27:29
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Anonym

Hur lång tid tar det innan dom börjar bära frukt? Väntar otåligt här...

2015-04-27 @ 21:14:25
Postat av: Lotta

Önskar dig en finfin början på den nya månaden.
Nu har jag köpt persiljerotsfrö, hoppas jag har bättre tur med dem.

Ha det gott!

:-)

2015-05-01 @ 14:44:50
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Dan

Wow...Jag lyckas inte alls lika bra med mina chilis.inte ens dom övervintrade har frukt än.
men mina övervintrade tomater börjar komma.

2015-05-04 @ 12:41:47
URL: http://riktigatomater.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0