Regn och rusk lika med:

 
Kura inne!
 
Och här hänger mitt blivande husapotek på tork över braskaminen:
 
 
 
 
 

Beställde lite fröer från Jalapeno.nu i förra veckan, och fick ett smakprov på köpet. :-)
 
Dorset Naga är en av världens starkaste/hetaste chilisorter. Jo, tack! Det kändes, när jag tog en ytte-pytte-liten smakbit. Men!! Den var faktiskt GOD också!! Fruktig. Och hettan brände inte alls på samma vis som vad mina betydligt mildare Apache-frukter gör. Det är svårt att förklara, men Dorset Naga kändes mer som värme som spred sej i mun och svalg - inte som eldsvåda. :-)
 
Jag torkar alltså det som blev över efter provsmakningen, och räknar med att små tuggor kommer att kunna göra underverk mot både halsont, nästäppa, höstdepression och vinterkräksjuka!!
 
Trevlig helg på er allihopa! :-D
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Herr Nilssons Fru

Oj oj, här sitter jag och suttar lite på tungan o försöker föreställa mig den hetta du beskriver i munnen :) lyckades kanske inte så bra men de var ett gott försök.
Fint husapotek har du allt. Oh nästa år hoppas jag att jag kan berätta om mitt :)
Go helg på sig
Kramiz

2014-10-17 @ 12:03:17
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Lennart O

Gomiddag! Lycka till med husapoteket! För min del föredrar jag nog mitt mycket verksamma medel mot influensor, förkylningar och vinterkräksjukor. Detta att hålla sig borta från folk och leva sitt liv i stillhet och avskildhet. Har visat sej vara mycket effektivt under de senaste 4-5 åren.

Vädret? Ja det är inte mycket att tala om. Annars så är här det mesta trädgårdsarbetet nu slutfört och det återstår bara att gå in i vinterdvalan.

Ha en trevlig och avkopplande älg, jag menar helg!

2014-10-17 @ 13:35:10
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Gubben

Lycka till med husapoteket. Läste ditt förra inlägg om taket och blev lite nyfiken på det för det ser verkligen snyggt ut. Fattar jag rätt att ni lyft taket och frilagt takstolarna eller var det så från början? Har själv funderat på det ute vid stugan.

2014-10-18 @ 08:10:43
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Malin B

Vilken "all round grej". Helt perfekt ju! =)
Det är Tupperware-klass, de prylarna brukar ju gå att använda "hur som helst", dock inte mot förkylning om jag minns rätt. ;) Länge sedan jag var på ett sådant party nu. Min faster bjöd med mig på ett "party" med (dyra) städprylar. Tänkte gå, mest för det sociala, men så sammanföll det med det den där dagen då jag skulle vara taxi till lilla farmor. Att boka in någon efter det så att vi MÅSTE vara hemma en viss tid är liksom inte hennes grej och i efterhand kan jag bara konstatera att jag hade kommit för sent till det där partyt...
Det gör inget för då sparade jag ju de pengarna.

2014-10-18 @ 12:31:37
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Malin B

Vi har en äldre gentleman här i byn som är inflyttade från Stockholm. Riktigt härlig söderdialekt och han har ställt upp för V varje gång det har varit skäggmodell. Han har ju långt till egna barnbarnen och blir så glad när han får vara med. =) Så han är tingad till slutprovet också förstås.
"Bara alla lever då" som någon säger. Hm! Men det får vi hoppas. Det kan ju hända så mycket elände så det går inte att försäkra sig mot allt...

Jag gav upp köksgolvet och överlåter det till husägaren. Nu när luckorna blev vitmålade känns det som det gamla golvet inte stör något längre och det är inte JAG som har bett en mattläggare komma hit!
När man inte renoverar ALLT så blir det ändå inte "tip top" eller hur jag ska säga... Då sparar jag hellre de surt förvärvade slantarna.
Det fanns ingen given favorit i de där två tjocka pärmarna heller...

2014-10-19 @ 15:10:03
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Pernilla

Skulle inte förvåna mig om ni förblir kärnfriska hela vintern och våren. Själv kör jag med mildare varianter. Men AloeVera är inte så god att ha i mat. Haha.
/P

2014-10-19 @ 16:32:15
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Soffie

Hörde från den där biltävlingen din son var på i helgen i min stad det lät hela dagen igår och idag😜idagfick vi kanonväder här med värme på 15grader så himla skönt, kram

2014-10-19 @ 23:51:44
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Marianne

Du är så duktig med dina chilisar. Jag har bara en enda planta i år. Den gav massor med frukter. Men ack ack ack vad djävulskt starka de var. Så jag gör nog som du, torkar dom och har som medicin för ev kommande krämpor.

Jag hörde nyss på nyheterna att vi har tre årstider i Sverige nu. Här hos oss är det höst men längst i söder är det sommar.

Så ha det nu så bra i sommarvärmen :)

2014-10-20 @ 10:01:05
URL: http://livetsommajsan.blogg.se
Postat av: Lotta

Jag vill också ha en sådan dunder chili i mitt husapotek :-) Läste i svärsonens träningstidning att chili även är bra för mycket mycket annat. Jag måste också börja odla nästa år :-)Inte utan att man blir lite sugen faktiskt.

Har du ätit hallontomater någon gång? Fick av min polska arbetskamrat när hon kom från sitt hemland. Jag ska få frö att plantera till våren. Mycket spännande på G.

Ha en finfin måndag!

:-)

2014-10-20 @ 10:53:42
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Sandra

Tycker att det är så härligt när de skickar med smakprov :)

2014-10-20 @ 20:24:21
URL: http://atilio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0