Man måste fördärva...

 
...innan man kan bygga upp något igen. Men nu hoppas jag innerligt att vi har rivit klart i renoveringsobjektet, så att det äntligen kan vända och börja bli bättre igen istället för bara värre och värre!?
 
Detta foto är från i torsdagskväll:
 
 
 
 
 
 
Det som fortfarande liknar ett golv (av gamla bjälkar och mer eller mindre obarkade brädlappar...), utgör även taket till en liten jordkällare som ligger under huset.
 
Men för att vi ska kunna få isolering i det nya golvet som komma skall, måste ju det gamla rivas ut - och därmed förvandlades jordkällaren i fredagskväll till en, jag vet inte vad... Krater...? 8-X
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi kommer att bli tvungna att sänka takhöjden i jordkällaren ett par decimeter, men det kan inte hjälpas. Isolering i golvet i rummet ovan är faktiskt viktigare än att kunna stå rak där nere! (Och jag som är ganska kort, kommer nog att kunna göra det iallafall!! He!)
 
I helgen har sedan fördärvandet fortsatt. Eller det som kan se ut som ett sådant, bör jag väl skriva - för det är ju nödvändiga åtgärder vars syfte verkligen inte är att fördärva, utan tvärtom att förbättra och/eller förstärka!
 
Här spräcks en stor sten i bitar med hjälp av borrhål och kilar:
 
 
 
 
 
 
För den kan ju inte ligga kvar där, likt en puckel mitt i hallgolvet...
 
Och här krafsas det hej-vilt kring en av eldstäderna: 
 
 
 
 
 
 
För att det sedan ska gå att gjuta ett stöd av cement kring (och delvis även under) den!
 
Och så småningom ska det in en bättre och effektivare kamin än denna:
 
 
 
 
 
 
Moderna människor vill dock ha värmesystem som sköter sej själva, så vi satsar först och främst på ett vattenburet sådant som ska kopplas till en jordvärmepump.Men istället för element på väggarna, kommer det att bli värmeslingor i de nya golven. 
 
Och kolla här:
 
 
 
 
 
 
Med hjälp av några kubikmeter makadam (och ihärdiga skyffelgubbar!) så började det i lördagseftermiddag äntligen se ut som golv igen - åtminstone i det här rummet!! 
 
 
 
 
 
 
Det kändes verkligen BRA!!! 8-) Och under de kommande kvällarna ska vi försöka få till det nya jordkällartaket, så det snart kan bli ett nytt golv ovanpå det också...
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ditte

Jag är så vansinnigt imponerad av människor som kan bygga hus! Eller bygga nåt alls...jag är rätt händig (om jag får säga det själv) fast i rätt små proportioner... :D Ska bli urspännande att se när detta är klart! Nu har det lovats bättre väder framöver i alla fall...dags att ta av vinterjackan och vantarna kanske?

2014-05-12 @ 20:56:43
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Malin B

Jag tycker att ni är helt FANTASTISKA!!!
Att det ska bli ett fint boende här känns ju ganska ofattbart just nu. ;) Men vilken resa vi får göra här, jätte spännande.
Att ni KAN och att ni ORKAR säger jag bara.
Oooootroligt!
Har ni alla "resurser" själva eller kommer det att kallas in folk till el, vvs eller annat?
Kunskapen är verkligen på topp hos er.
Det måste vara speciellt att få bo i detta hus med gamla anor och som man sedan varit med och förbättrat/skapat själv.

2014-05-12 @ 20:58:08
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: soffie

wow va ni grejjar vad roligt att det går så bra:) Kramen

2014-05-12 @ 21:35:08
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inga M

Det är så kul att se på bilderna från er renovering! Verkligen ett gediget projekt från basic. En jordkällare under huset låter trevligt om det låter sig göras och den kan fungera som källare med potatisförvaring och så. Men om inte kanske den kan bli ett eget litet skyddsrum i orostider. ;-)) Eller en plats att gömma en framtida Gustav Vasa i. ( Jag läser om honom just nu med femmorna!)

2014-05-12 @ 23:28:25
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lennart O

Morning! Inte vet jag vad det beror på, men plötsligt kände jag mej så trött, så trött. ;-)

Ha en bra dag!

2014-05-13 @ 08:44:34
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Lotta

Vad ni är duktiga! Tog på arbetshandskarna medan jag läste ditt inlägg så nu känner jag mig delaktig ert byggprojekt :-)Bra att du tar många foto det är så kul att kolla på när allt är klart, man har lite svårt att tro att det såg ut som det gjorde efter ett tag.

Idag så är det bara plocka inne som gäller för mig. Jag har ställt mig frågan flera gånger idag "Vem ostädar här hemma hos mig"?? Hahaha...

Ha en fortsatt bra och trevlig dag!

:-)

2014-05-13 @ 14:13:38
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Jösses vilket jobb ni gör!! Är ju kul med gamla hus men undrar om ni inte varit längre och rivit det gamla. Byggt ett gammaldags lösvirkehus :-)

2014-05-13 @ 15:11:43
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ankiis temablogg

Nu blev jag redigt trött :) ja av allt jobb..de blir inte mycket kvar av de gamla huset. Jordkällare ja, de hade vi på gården o där var vi aldrig, är nog få som använder sånt idag - eller? Men oj vad de luktar gott i jordkällor o så brukar de finnas gott om spindlar..
VAD FINT DE SKA BLI - ser med spänning fram mot fortsättning.
Kramiz

2014-05-14 @ 06:38:35
URL: http://ankistema.blogspot.se/
Postat av: Madelene Englund

Så spännande att få se utvecklingen:D

2014-05-30 @ 10:18:24
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0