Ta tillvara... :-)

 
Med tanke på att jag är ganska försiktig när det kommer till STARKT kryddad mat, så är det ju lite märkligt att jag odlar chili... Dessutom i STORA mängder!! Jag menar, vad sjutton ska jag ha alla frukterna till när jag egentligen inte är så pigg på att äta dem!? <:-)
 
Nu finns det i och för sej folk som odlar chilisorter som borde vara dödskalle-märkta, och som verkligen ÄTER dem också (eller åtminstone provsmakar dem). Och mina chilisorter är troligtvis jättemesiga i både smak och hetta jämfört med dessa värstingar - men jag tycker liksom att det är illa nog ändå!? Klarar inte av att äta mer än en ytte-pytteliten bit, och en hel chili i köttgrytan är minst en halv för mycket enligt mina smaklökar... 
 
Alltså måste jag "mesa" till smaken och hettan på dem ytterligare!? Och gärna hitta på ett alternativ till ren och skär smaksättning!
 
Så... Förmiddagens experiment i köksregionerna har bestått i att göra ättiksinlagd chili. :-)
 
 
 
 
 
 
Kokade chilisarna i några minuter innan de hamnade i ättikslagen. Och det verkar som om den behandlingen gjorde nytta, för när jag provsmakade en liten bit alldeles nyss så kände jag mycket mera smak än hetta. Så baske mej om inte det här kommer att bli riktigt GOTT vart det lider!! :-)~
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: majamyra | Its all about the details

Men oj vad du ordnar med odlingen,..får ju ångest :)
Jag väntar på att få se lite squash,..de blommor nu, gult, gott tecken antar jag. hahaa

2014-07-31 @ 13:25:12
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Malin B

Vad bra att du hittade ett sätt att gå bra smak på dem.
Inget får ju förkommas! ;)

Samma mail som förut! :)
Har tänkt på det då jag skulle uppge adressen på något nytt ställe men vad tusan? När de sa att det var roligt att ha hund höll jag med, för det ÄR det ju! :) Att jag ingen har är ju en annan sak...

2014-07-31 @ 14:20:50
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Bra test! Vem vet den kanske kommer att säljas i hela landet efter att ditt experimentet nått ut i landet nu. Har jag vägarna förbi så kommer jag inom och smakar :-)

Ha en härlig fortsättning på dagen!

:-)

2014-07-31 @ 15:14:53
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Ditte

Jag är ingen fan av starkt kryddad mat. Jo, lite grand, men det ska inte bränna i munnen. Chili är pyssligt att joxa med, så jag köper Sambal Oelek och kryddar med! Lagom krångligt, typ ta en liten tesked...eller lite mer ;)

2014-07-31 @ 17:44:35
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: C'est la vie - Avec Moi

Och jag som älskar hetta i maten ;-) Smart att lägga in dom så.

2014-07-31 @ 19:34:04
URL: http://www.cestlavieavecmoi.com
Postat av: Majsan

Är nog lite för starkt för mig.....spännande med ert husbygge....vi har lite vila i våra planer nu pga värmen faktiskt....vill njuta av vädret. Vi sitter ju inte i sjön heller. men jösses vad varmt det är i huset med de nya fönstren....
jepp nu är fler Jaktvallare födda.
Kram Majsan//

2014-07-31 @ 22:03:43
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Inga M

Smart att koka först! Det kanske tar fram mer smak också och om man gör det snabbt så behålls konsistensen. Jag gillar inte heller stark mat eller för salt mat. Tycker att själva matsmaken försvinner då. Jag menar smaken på råvaran

2014-08-01 @ 06:31:59
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lennart O

Morning! Starka kryddor avstår jag mer än gärna. Har aldrig riktigt förstått vitsen med att i nutid försöka dölja smaken på huvudingrediensen. Förr i tiden när man tvingades att äta däven eller mer eller mindre sur mat, var nog kryddorna ett bra medel för att man skulle kunna äta något alls.

Idag första augusti, dvs vi har en tredjedel av sommaren kvar. Vilket betyder att ännu behöver vi inte känna någon större ångest över att sommaren kulle vara slut. En tredjedel är ju fortfarande kvar!

I mitt radiouniversitet SR P1, har jag idag fått lära mej att universum är uppbyggt efter matematiska formler. Om inte så vore skulle inte universum funnits till. Samma gäller med Zebrans ränder, de är i verkligheten uppbyggda efter en komplicerad matematisk formel. Intressant kan det ju vara att också veta att det finns en matematisk formel för sannolikheten över åt vilket håll målvakten kommer att slänga sej är en straff i fotboll ska läggas. Sannolikhetskalkylen kräver dock tillgång till målvaktens tidigare beteende vid straffläggningar. Ju fler sådana data man har desto större sannolikhet att målvaktens beteende kan beräknas och förutses. Viket ju låter ganska sannolikt även utan några formler.
I dessa fästingtider kan det ju vara intressant att också få veta att en fästing kan leva i över två år utan att äta.

En god helg tillönskas!

2014-08-01 @ 09:11:48
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Känns som om jag inte hunnit något den här sommaren. Jo, jordgubbar har jag i frysen. Men inga hallon har blivit plockade. Tomaterna i växthuset har jag gett upp. Jag har inte skött dem och snart ska vi iväg igen så då för de inget vatten. Ähh!
Gör inget. Jag har njutit hela sommaren i stället.
/P

2014-08-04 @ 21:57:30
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Suss

Smart att testa lite nya sätt att ta tillvara. Hoppas det är lika god lite längre fram. Jag tål chili, men är inte överdrivet förtjust. Tycker att det tar bort smaken på resten av det jag äter - jag blir väl för bedövad helt enkelt. Bra idé i alla fall!

2014-08-08 @ 20:45:30
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0