Att odla sina intressen...

 
Nu odlar jag inte bara chili i fönsterna, utan även salladslök på köksbordet... :-)
 
 
 
 
 
 
Och så har jag slutligen bestämt mej för att odla vidare på min vetgirighet också... Har jag väl börjat så är det faktiskt ganska svårt att helt lägga av igen, tycker jag mej ha jag märkt!? Så-å-å... 
 
Det blir lite designstudier den här våren också!! :-)
 
Och den minnesgode kommer kanske ihåg att jag nyligen stod på reservplats till en annan kurs också... Det gör jag inte längre - jag har nämligen i efterhand tilldelats en ordinarie plats på den!! Tjo-Ho! :-D
 
Missade första veckan, men det gör nog inte så mycket - hoppas jag!? Fast nu ligger jag ju efter med att beställa kurslitteraturen också, och innan den har kommit kan jag dessvärre inte göra så mycket. Å andra sidan finns det ju gott om tid att studera ämnet på egen hand så länge, och det är inte så svårt när man har Google en knapptryckning bort! 
 
Och vad är det då för ämne/kurs jag ska sätta tänderna i??? Jo, något som heter 1900-talets mode och miljöer! 
 
 
Kursen behandlar 1900-talets interiörer och mode ur ett konstvetenskapligt,
kultur- och socialhistoriskt perspektiv. Kursen följer ett både kronologiskt
och tematiskt upplägg där frågor rörande genus, social identitet och
konsumtion belyser olika aspekter av stilidealen under 1900-talets
snabbt och dramatiskt skiftande decennier. Svenska miljöer
studeras utifrån en internationell bakgrund.
 
 
Jag är ju verkligen inget mode-freak eller så, men det där med kultur- och socialhistoria är spännande. Ska bli oerhört intressant att titta närmare på hur de senaste dryga 100 årens konsumtion av just mode och stilideal har format fram de typer som är "du & jag" år 2014!! 8-)
 
Den andra kursen, Designkursen, nämnde jag som hastigast i gårdagens inlägg - det var den som jag fick klura lite kring hur jag skulle lyckas se videoföreläsningarna... Men med "rätt" web-läsare så löste det sej alltså - dock hann jag inte titta på nån sån igåreftermiddags, för hugade spekulanter ringde som tokiga efter "den lilla svarta" så jag fick istället se till att den hastigt och lustigt blev lite visnings-stylad... <:-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Nästa steg blir väl att odla potatis på golvet i vardagsrummet? ;-)

Här har dagen inletts med något (dessbättre) så ovanligt som snöskottning. Men med den lätta snön så blev det lätt som en plätt.

Ser att dina studier även på ett hörn fått med den idag så aktuella genusfrågan. Det talas ju idag ofta om näthatet. Ska man få några drypande exempel på näthat så ska gå in på några sajter där genusproblematiken debatteras. Här ligger till och med Avpixlat i lä. Kanske är det trots allt bra att nätet finns som en säkerhetsventil för det hat som pyser ut.

I en radiodebatt häromdagen kunde man höra MP:s språkrör Åsa Romson yppa att hennes framtidsvision är ett koldioxidfritt samhälle. Man kan väl bara hoppas att hon inte begrep vad detta skulle innebära. I ett samhälle utan CO2 skulle först alla växter dö och sedan alla djur inkl människan. Man brukar säga att ett land har de politiker man förtjänar och kanske är det så.

Ha det gott!

2014-01-28 @ 09:52:41
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: soffie

va roligt att du kom in på den kursen du ville:) är det distans det med? Lycka till och hoppas nu kursen är jättebra!svar: Min Jonathan jobbar så det blir ingen student för han han orkade inte med studier just nu, kramen

2014-01-28 @ 19:57:35
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Maria Svensson

Grattis till platsen på kursen! Se framemot dina designanalyser framöver! :-)

2014-01-28 @ 20:52:40
Postat av: Lotta

Grattis! Så spännande! Ska bli mycket roligt att följa dina fortsatta studier. Jag kom direkt att tänka på ett plagg, jeansens historia som min dotter skrev om i ett arbete i skolan. Från arbetsbyxa till finbyxor. Pratade med en äldre dam för ett tag sedan och hon sa till mig att om någon hade sagt till henne i hennes ungdom att hon skulle bära jeans så hade hon känt sig oerhört förolämpad. Kolla jag i min garderob så är det nog mest jeans jag ser :-) och har alltid varit utom ett tag då det skulle var "alla stjärtas byxor" i gabardin.

Hur gick det med bilen?

..och så var det natten igen :-)

Sov så gott!

2014-01-28 @ 23:19:49
URL: http://www.tankarombilder.blogg-se
Postat av: Vespa Vulgaris

Mode-kursen låter otroligt spännande. Till och med jag skulle kunna tänka mig att gå den :-) Jag skrattade gott åt din beskrivning av "mattan" i sålådan. Det där är ett ständigt problem för mig. Jag är så rädd för att inget ska gro att jag sår på tok för mycket och för tätt. När det väl gror så blir jag överväldigad och kan inte rensa bort, dvs slänga, några små plantor. Jag har donerat massor av chiliplantor till kollegorna. I år har jag dock lovat mig själv att vara med återhållsam. Det blir lätt ett heltidsjobb annars :-)

2014-01-29 @ 12:18:03
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Malin B

Min första tanke blev: Hur i hela friden HITTAR du alla kurser? ;)
Lycka till!!!

2014-01-29 @ 22:36:52
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Inga M

Grattis till kursen! Den ville du verkligen gå om jag minns rätt. Du får avrapportera lite efter hand hur det går.

2014-01-29 @ 23:41:34
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0