Att få tummarna ur, och sånt där...

 
Söndag och slö dag.
 
Fast jag har gått min morgonpromenad idag också, om än i en något nedkortad form. Vädret överraskade mej med en plötslig regnskur, och då valde jag att snabbt ta mej hem kortast möjliga väg... <:-)
 
 
 
 
 
 
Igårkväll slappade jag förresten ordentligt; I en skön biofåtölj!
 
Maken och jag kom äntligen iväg till vår närmaste biograf då, och såg den sista extrainsatta föreställningen av "Hundraåringen". Jag har inte läst boken, så jag hade inga direkta förväntningar mer än känslan av att den nog skulle vara helt okej. Och det var den!! :-D
 
En av karaktärerna gjorde mej dock lite (mycket!) betänksam; en otroligt obeslutsam och velig manlig student, som ägnat de senaste 18 åren åt att läsa in styvt 900 högskolepoäng. Han var allt - fast bara nästan... 8-X
 
Hög igenkänningsfaktor, lixom! <:-) Man pluggar och pluggar, men det man (jag!) blir är dessvärre bara mer och mer osäker på vad det EGENTLIGEN är man (jag...) vill här i livet. 
 
Fast jag har ju inte fått ihop mer än sammanlagt fyra terminer så här långt, men sinsemellan spretar ju de så mycket att jag fortfarande är nästan lika långt ifrån en färdig examen som de som inte ens har börjat på högskolan än... Hå-hå-ja-ja...
 
Något jag däremot INTE är det minsta tveksam om längre, är vad jag jag vill äta! Eller kanske snarare; Vad jag INTE vill äta!!! Ratar det ena efter det andra i mataffären numera... Finns det ekologiska alternativ, som är överkomliga i pris, så väljer jag dem. Bananer tex! Ekologiska vindruvor har jag aldrig sett i "min" affär, så såna köper jag inte alls - men på Systembolaget handlar jag nästan uteslutande ekologiskt vin.
 
Sallad avstår jag inte i första hand för att den är oekologisk, utan för att den kan vara vattnad med något som kommer direkt från avloppet! Vill inte precis få ehec ju!! Och inte fasen kan man väl koka sallad innan man tillreder den??? Så bättre då att inte äta den alls... <:-I
 
Eller att ODLA DEN SJÄLV!!! >:-D
 
Och just DET är vad jag har bestämt mej för att göra framöver: Odla mina egna grönsaker!!
 
Ska faktiskt börja redan i morgon! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ditte

Boken var jag inte så värst förtjust i...så jag ser nog inte filmen heller. Vad det gäller ekologiska varor så köper vi sånt i den mån vi kan. Bananer skiljer ju inte mycket i pris mot de oekologiska. Däremot gillar jag inte när det ligger många i en påse och man bara behöver en...av nån sort. Citroner t.ex. Då hinner de andra mögla bort. Det finns mycket alternativ bland burkar och sånt också! Och odla själv, det kan vara skoj! Det vill jag med...ska du så sallad inne?

2014-01-12 @ 11:06:14
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Bara anna

Jag vill också börja odla men herregud hur börjar
man? Kan ingenting om sånt där. Vad ska du börja med?

Kram

2014-01-12 @ 11:08:55
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: Suss

Nu håller jag på att komma tillbaka som bloggare, kanske i mindre omfattning än tidigare, det beror på hur tröttande arbetet blir den här terminen. Jag var helt slut i höstas och bloggen verkligen inte prio 1. Dock har jag saknat den.
Hundraåringen står högst upp på vår magra biolista. Nästa helg säger vi nu, för tredje gången och då kanske det blir av.
Vad det gäller maten håller jag med dig 100%. Jag blir mer och mer kräsen, äter inte danskt fläsk, inte särskilt mycket kött över huvudtaget, men gärna fisk. Köper alltmer ekologiskt också, även om det kostar. Det är oftast mycket godare och då tar det slut också. Det är bra att fler och fler tänker så här och att odlarna också blir fler. Efter att ha odlat egna tomater, som tog slut runt advent är det inte ett dugg gott med dem man köper, inte ens de ekologiska. God fortsättning!

2014-01-12 @ 12:08:29
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Lotta

I veckan ska vi se hundraåringen, jag köpte boken innan jul men jag ska läsa den efter jag sett filmen tänkte jag. Knasigt jag vet... :-)
Jag har också börjat att fundera mer och mera på detta med besprutningar och vad jag köper från grönsaksdisken. Pratade med pappa för några veckor sedan om jag skulle börja odla hos honom. Det tyckte han var en bra ide. Så då är det ju bara till att få tummarna ur...eller hur!!
Jag ska börja med ärtor, morötter, lök och andra rotgrönsaker eftersom det är det jag gillar jättemycket.

Fortsättning följer!

:-)

2014-01-12 @ 13:01:59
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Lennart O

Go middag! Följer med intresse dina ambitioner inom trädgårdsmästareskrået. Själv köper jag sällan ekologiskt eller Kravodlat. Har provat både morötter och potatis, men inte blivit övertygad. Men å andra sidan är jag nu så gammal att sett ur hälsosynpunkt kan det kvitta. Jag har ju varit hyggligt frisk hittills trots allt onyttigt som jag hävt i mig under årens lopp.

Beträffande 100-åringen så har ju recensenterna inte varit nådiga varken när det gäller boken eller filmen. Men läsarna och publiken tycks ju vara av helt annan uppfattning. Det är väl ungefär som med filmen "Såsom i himmeln", som slog alla tidigare publikrekord när det gäller svensk film. Enligt recensenterna var dock detta en skitfilm.

Ha det gott!

PS! Här vräker nu snön ner. Inte precis efterlängtat.

2014-01-12 @ 13:29:35
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Malin B

I vår lokaltidning är det en man som skriver om det ena farligare än det andra att äta.
"Hjälp, vad stoppar jag i mig" kommer sannerligen i tanken med jämna mellanrum.
"Lite skit rensar magen" känns inte som det optimala motargumentet...

Här har det blivit vitt överallt i dag. Jag är ju så otroligt larvig med halkan så promenaderna blir allt annat än raska i denna väderlek.
Annat i går, då var tröjan blöt av svett så då fick jag tvätta mig och byta innan jag kunde göra något annat vettigt. ;)
Konstigt att det är lättare/roligare att gå fort med en hund! Han manar liksom på, på ett bra sätt.

2014-01-12 @ 15:18:54
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Vi ska nog se den, hörde den som ljudbok. Lite kul då det utspelas en del i hemtrakterna här.
Vi odlade allt själva när jag växte upp. Saknar det faktskt och tänkte även jag odla lite mer i år.

2014-01-12 @ 16:56:28
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Soffie

Jag har ju läst boken och jag har förväntningar men jag ska försöka att inte ha det, tror jag kommer gilla den jag älskar ju Robert ,har hört att många som läst boken även gillade filmen, kramen

2014-01-12 @ 20:56:44
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Ouiii, det där med salladen har jag inte tänkt på. Usch.

2014-01-12 @ 21:43:24
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Inga M

Visst har man anledning att vara orolig över maten vi äter. Det är himla synd. Kan väl säga att det är nästan den enda nackdelen med att bo på landet; det är svårt att få tag på ekologiskt. Jag passar alltid på att köpa om det finns i vår lilla lanthandel men när jag kommer till ett köpcentra så köper jag en hel del sånt. Det är absolut värt den extra lilla slanten.

2014-01-13 @ 07:07:41
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Herr Nilssons Fru

I sanningens namn är de inte mycket man egentligen borde äta, de finns faror av alla dess slag o har nog alltid gjort, men idag är väl media mer spridande. Jag håller på att lägga om mina ätvanor av flera anledningar. Om någon vecka ska jag äntligen träffa mina nya läkare om min lilla binjure med o hör....något bra hoppas jag. :=)

De e inte lätt att veta vad man vill här i livet och när man blir arbetslös då börjar man ju verkligen fundera om de finns något annat, något spännande, ja jag tänker på sånt man kan söka redan med de man har i bagaget....har tagit lite snesteg ibland o sökt lite annorlunda jobb än vad som bara innehåller ekonomiska frågor.
Ang skinnen, ja IKEA har både äkta för 345:- eller nått, har något vitt sådan, så har de oäkta men de är verkligen oäkta i alla bemärkelse, ser mer ut som en tilltuffsade ryamattor, har några till hundarna, bra sovfällar. Men de är lika i priset som Rustas.

Kramiz

2014-01-13 @ 08:33:09
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0