Årets första loppisfynd! :-)

 
Ibland får man för sej att allt man köper på loppis/second hand är fynd, men så är det verkligen inte. Å andra sidan kan det ju vara lite svårt att definiera vad ett fynd verkligen är... Sannolikheten för att man ska hitta något riktigt sällsynt och värdefullt för en spottstyver är iallafall inte så stor, men man kan ju alltid hoppas att man ska hitta något man faktiskt behöver/kan ha använding för till ett överkomligt pris! :-) 
 
Pingstkyrkans Second Hand i Älmhult är ett typiskt sådant ställe där man aldrig kan hitta någon fin märkesvara för en tia eller så, men däremot förlusta sej bland tusen och åter tusen ordinära prylar av bra å ha-karaktär - vanligtvis till en billig slant!
 
Jag var dit i lördags, och med mej hem hade jag lite smått och gott... Som den här muggen:
 
 
 
 
 
 
Har ursprungligen sålts av Indiska, enligt stämeln i botten. Stor som bara den - och eftersom jag inte är någon tedrickare av större mått, kommer den förmodligen att få sej en framtid hos mej som blomkruka! :-D
 
Fem spänn kostade den. Och samma prislappar satt det på var och en av dessa små djupa tallrikar som också fick följa med hem:
 
 
 
 
 
 
Jag har under det senaste året samlat på sånt här äldre udda blåvitt porslin, och nu har jag nog snart tillräckligt många tallrikar av alla storlekar för att faktiskt kunna använda dem vid något kalastillfälle. :-)
 
Gardinen som syns i bakgrunden, köpte jag på samma Second Hand strax innan jul. 50 spänn för två panellängder. Tyvärr var de några centimeter för korta, men vi kunde sänka ner gardinstången motsvarande bit utan att det syntes allt för mycket... Fast det är inte säkert att jag sparar dem till nästa jul - har ganska långtgående planer på att framöver samla ihop alla felköp som bara har blivit ståendes/liggandes till ingen nytta, och helt sonika återlämna dem till inköpsställena!! 
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Fint porslin du hittade. Min erfarenhet från loppis är att man ofta köper något som man inte behöver. När jag var några år yngre hade jag mani på att köpa gamla böcker, vilket med tiden medfört att mitt hem är belamrat men böcker på både det ena och det andra stället. Bord, stolar, sängar och golv används idag som förvaringsplatser för böckerna. Men bokhyllorna då? De sedan länge fullproppade med böcker. För en tid sedan läste jag om en äldre man som man hittat död i sitt hem under ett berg av nedrasade böcker. Riktigt under så tragiska omständigheter hoppas jag att man inte ska finna mig. Av den anledningen är det sedan en tid slut med bokinköpen för min del.




Nu känner jag att mitt samvete kräver att jag ska ge mig ut på en längre promenad, så det är bara att lyda.

Ha det gott!

2014-01-06 @ 09:14:39
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Carina

Jag formligen älskar att gå på second hand....även om det inte medför fynd i form av rejält nedsatta priser, men jag hittar nästan alltid något so jag inte visste jag behövde...tihi..men jag gillar det där när man vet vart pengarna går....och att det inte är en massa stora omkostnader för personal utan det sköts på frivillig basis....då känner jag att även lilla jag gjort något gott för någon annan liten människa.
Ha en fortsatt go´ 13-dag! Kram

2014-01-06 @ 10:09:01
URL: http://vidbjarsjobacken.blogspot.se
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Fin kopp! Kul också att du kanske ska använda den som en blomkruka. Såna ideér är roliga, och intressanta när det kommer till inredning. En kopp behöver liksom inte användas som en thékopp.
/Lisa

2014-01-06 @ 11:24:36
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Herr Nilssons Fru

Loppisar är bara så underbart - jag är heltokig i sånt :) men köper mest pryttlar..förlåt prylar :) faktiskt köpte jag två underbara muggar från just Indiska vid tillfälle, färgglada som få, men de var på sånt där FB loppis o dom är ju oxå hur härliga som helst.

Ang mitt nya boende: Nix nu har vi bara en helt vanligt tomt så först var de väldigt konstigt att ha så liten yta ute, vi hade ju många hektar förut :)men jag tycker bara de är skönt nu.

Kramiz

2014-01-06 @ 12:27:41
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Herr Nilssons Fru

Glömde ju säga: fina fynd du gjort. Kramiz IGEN

2014-01-06 @ 12:28:33
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Malin B

Det är ju just det som är så BRA med Second Hand.
Att det kan återvinnas igen och igen och igen!
Fynd är det ju när man GILLAR saken tycker jag.
Jag köpte på mig udda tallrikar för något år sedan och de dukar jag med ibland, bara för att det alltid blir lite "prat" kring dukningen.
-Titta på min. Jag vill ha den med GULD. osv.
Nu är mitt nästa projekt att samla ihop udda, riktigt fina glas på fot. Så att de "matchar" de där udda tallrikarna.
Har även köpt på mig några udda silverbestick.
Jo, jag sparar alla servetter som blir över alldeles ensamma i paketen också. ;)
Är det udda så är det udda liksom!

2014-01-06 @ 12:41:35
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Ditte

Kul att hitta saker på loppis. Blomkruka var vad jag tänkte på när jag såg koppen! Fast oftast på loppisar tycker jag det bara finns en massa udda prydnadsaker som jag inte skulle vilja släppa in i mitt hem om jag så fick betalt ;P Men ibland händer det att man hittar nåt speciellt!

2014-01-06 @ 16:47:04
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Lotta

Vilken fin mugg! Kommer att bli en perfekt blomkruka. Jag köpte en sådan stor mugg på indiskan nu till jul, hade ju liksom ingen innan :-)
Bra tanke med att samla ihop och ge tillbaka så kommer prylarna till någon som vill använda dem på nytt och de får in en slant igen. Jag håller på att rensa i mina lådor som bara blivit stående, men nu när jag ska byta förråd så tänkte jag få det gjort.
Klart att du ska ge herrfotbolls-fotograferandet en chans. Herrar brukar bli väldigt tacksamma över lite actionbilder. Du kommer att bli grym på det.
Kul att dottern hittade ett hus som de vill ha även om det är mycket att göra. Blir nog jättebra!
Hoppas att ni ändå har tid att dra er åt vårt håll till sommaren, gärna då till Öland så ska jag bjuda på kaffe och en natt på min fina gräsmatta ifall ni har husbilen med er. Annars så finns det ju alltid hjärterum i stugan :-)Hade varit väldigt trevligt!

Önskar dig en trevlig fortsättning på trettondagen!

:-)

2014-01-06 @ 17:17:15
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: soffie

å vilka fina fynd du har gjort, kramen

2014-01-06 @ 19:38:31
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Den där muggen blir perfekt att ha hyacinterna i nästa jul, eller minipenséer till våren :-)

2014-01-06 @ 22:33:56
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0