Producera egen mat...

 
Visst kan man:
 
 
 
 
 
 
De senaste 15 åren, eller nåt sånt, har jag i princip bara odlat blommor och prydnadsbuskar i min trädgård. Ja, lite kryddor och gräslök har det väl också blivit - och några bärbuskar - men i övrigt så!!
 
Jag tröttnade nämligen på att odla grönsaker, eftersom det mest bara var ogräs som kom upp... :-(~
 
Men nu har jag alltså blivit lite sugen på att testa med grönsaker igen!! :-) Fast på nya villkor - och framför allt med bättre förutsättningar för att faktiskt lyckas med odlingarna och få en användbar skörd!
 
Ganska tidigt i morse var jag ute i rabatten med spaden, och avlägsnade ett antal perenna plantor ur en befintlig rabatt (se fotona ovan!). Nästa steg blir att ta bort tegelstenarna och gummiduken (som jag har haft att gå på), och fylla upp med ny bra jord. Vips kommer jag att ha en odlingsyta på några kvadratmeter i ett både gynnsamt och skyddat sydvästläge, där jag nästa år kan så både det ena och det andra i grönsaksväg! :-D 
 
Dessutom finns det möjlighet att skapa såna här odlingsplättar mellan perennerna på ytterligare ett par ställen i samma rabatt - så det planerar jag också att göra. :-)
 
Fast det får bli en annan dag, för nu har det redan blivit alldeles för varmt i solen för att jag ska palla med mer grävande idag. Phu!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan

Du får göra det mördarsnigel säkert då!

2014-08-07 @ 11:42:47
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Lennart O

Go middag! Slängde du de perenna växterna eller planterade du om dem på ett annat ställe?
Själv är jag glad över att inte ha så många växter. Det räcker fuller väl med att bära vatten till grannarnas. ;-) Någon trädgårdsmästare har jag aldrig varit, vilket min spartanska trädgård skvallrar om, och nu är det nog väl sent att tänka sej en förändring därvidlag.
Egentligen är jag inte någon villaägare som faller inom normalitetens ram. Har nästan alltid sett det yttre pysslandet som en belastning. Jag har grannar som svär ve och förbannelser över allt arbete som de måste genomlida i sina välkammade trädgårdar. Men bakom fasaden framskymtar det att de aldrig skulle stå ut med livet om de inte fick stöka i sina trädgårdar dagarna igenom. Själv anses jag väl som ett unikum men det bjuder jag på.

Ha det gott!

2014-08-07 @ 14:12:18
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Lotta

Jag hade tänk att planera lite i min trädgårds täppa vid stugan när jag var på Ölands sist. Men när jag fick se mitt trädgårdsland så insåg jag att det inte var någon idé, Jag har fått 4 pumpaplantor av min pappa som jag planterat och det var inte utan att jag blev lite chockad då jag kom upp över hur snabbt de kan växa. Jag fick leta efter mina potatisar för de var helt igenväxta. Lite roligt samtidigt för de verkar trivas i alla fall. Glömde ta ett foto, får göra det i nästa vecka.

Ska bli intressant att se vad du har för planer att plantera i ditt trädgårdsland till kommande vår.

Jag ska ha sockerärtor, rucola, potatis, persilja och lite annat.

Ha en finfin fortsättning på dagen :-)

2014-08-07 @ 15:19:22
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Malin B

Det är så kul när man hittar grejer som fungerar och är roliga. Det är ju exakt så det ska vara och inte ett "påhäng".

2014-08-07 @ 17:34:46
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Madelene Englund

Odla egna grönsaker och växter att äta är så kul!
Har en plätt jag med här hemma.
Hoppas du får fin skörd nästa år:)

2014-08-13 @ 08:24:00
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0