Förbannade trippelnolla som inte klarar av dubbelnollor!!!

 
GAAAHHH!!!
 
Helvetesmaskinen nedan förstörde effektivt min gårdagkväll, inklusive en bra stund av denna morgon!!! >:-I
 
 
 
 
 
 
Det har blivit dags att hälsa på hos revisorn igen angående makens företag, och eftersom det är jag som har skött "papirusarna" så faller det så klart på min lott att åka dit och visa upp bokföringen. Ska göra det på måndag, och även om jag visste att alla "nuffror" var rätt, och att debet och kredit stämde, så kändes det ändå tvunget att räkna igenom allt sammans ytterligare en gång... För att kunna vara säker till hundratusen procent eller så, att allt verkligen ÄR rätt.
 
Och då händer det förstås: Det felar en jävla tioöring nånstans!?! 8-X
 
När jag jämförde bokföringspost för bokföringspost, så stämde allt. Men när jag slog samman summorna med miniräknaren blev det fel... Och jag kunde bara inte fatta varför!?!
 
Egentligen tror jag att maken sa svaret på den frågan redan igårkväll, fast han uttryckte sej tyvärr inte så tydligt att poletten föll ner hos mej... Men nu har jag insett att det helt enkelt inte får plats hur många siffror som helst på miniräknarens skärm, och att den prioriterar heltalen före decimaltalen. Så den lilla jäkeln har helt enkelt kastat bort ören här och var utan att jag har märkt det! De har synts när jag har slagit in dem, men försvunnit när jag har tryckt på lika med-tecknet!!!
 
Hade så klart aldrig hänt, om jag hade varit en modern människa som gör sin bokföring på datorn... :-(~
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin B

Det löser sig med öresutjämningen men visst är det så att man ger sig den på att man ska se vart det felar. Smidigast är att ha hela kronor och inga ören alls när man för in siffrorna i en bok.

2014-08-15 @ 10:41:59
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lennart O

Morning! Ja, miniräknarna har onekligen sina begränsningar. Sedan är det ju så också att om man ska summera långa led är det en fördel om man har en räknare med pappersremsa. Så minns jag det från den avlägsna tiden när jag höll på med bokföring.

Idag har jag i radion hört Gustav Fridolin utlova höjda drivmedelskatter och Göran Greider orera över att vi måste bosätta oss i storstadsregionerna för att kunna klara klimatmålen. Greider menar att det är det bästa sättet för att utradera privatbilismen och att minska på alla former av transporter. Gångavstånd till alla faciliteter med andra ord.

Samtidigt läser jag att Migrationsverket kräver ett tilläggsanslag på 48 miljarder för de närmaste fyra budgetåren. Detta är en het potatis som varken den sittande eller den tillträdande regeringen vill ta i sina händer före valet. Ett prydligt budgethål på 48 miljarder trollar man ju inte bort lätt som en plätt. Borg grymtade lite över detta häromdagen men han tystades snabbt ner. Ingen vill ha denna debatt före valet, den skulle bara gynna SD.
Ja, det är onekligen ett intressant val vi har framför oss.

2014-08-15 @ 10:50:24
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Vet du, önska dej en klok räknare i julklapp.
Jag önskar mej ett hålslag. Kloka grejer ska klokt folk ha!!
/P

2014-08-15 @ 14:51:57
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Charlotta

Egentligen ska man väl gratulera över att omsättningen är så stor så siffrorna inte får plats i miniräknaren. ;D
Jag som jobbar professionellt med siffror och bokföring vet att man inte ska använda miniräknare utan r-ä-k-n-e-m-a-s-k-i-n-e-n, som är min allra bästa kontorsvän (efter tipp-ex förstås). Ja, jag vet att jag är en stenåldersmänniska som vill trycka in tecknet efter beloppet och inte mellan...
Men jag kan faktiskt berömma mig med att vara så modern och nymodig att jag vet hur ören kan avrundas bort i bokföringen. Jag kan till och med tänka mig att "fuska bort" en 10:a ibland. 8-D Och eftersom jag bokför mycket internationella transaktioner kan jag alltid ta till valutadifferenser, jätte-användbart. ;)
Hoppas nu revisorn inte är för tetig.
Ha det gott!

2014-08-15 @ 19:30:11
URL: http://charlottasgarden.blogspot.se/
Postat av: Maria S

Provat kalkylatorn på mobilen? Den kanske har större kapacitet.

2014-08-15 @ 20:27:34
Postat av: Ditte

Sambon gör bokföring i en liten svart bok...hm, inte så liten heller, en avlång lång bok! Miniräknare använder han visserligen, men där går gränsen för hans digitala förmåga!

2014-08-15 @ 22:16:26
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Gubben

Minns det med vånda som "egen" varje gång man satt med bokföringen. Det är då man är glad över att vara anställd igen, fast visst saknar man friheten och "arbetsglöden" som fanns då.

2014-08-16 @ 06:29:51
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag kan ju bara uttrycka min stora och oförställda beundran för dig som klarar av att hantera siffror systematisk. Jag för min del får lätt panik när jag måste. Häromdagen måste jag ta tag i beräkning av kombon pension och lön för att kolla att jag inte halkar över på statlig skatt, alltså att betala 50 % istället för 30 %. Rätt stor skillnad så det bör inte bli fel. Jag ringde hit och dit och skrev o räknade hejvilt på en papptallrik för det var det som fanns till hands- Så nu finns min framtida tvåårsbudget på en papptallrik. Men jag borde klara mig från statlig skatt, om än med smal marginal.

Det ordnar sig säkert med dina gömda decimaler.

2014-08-16 @ 22:49:31
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lotta

Förstår din frustration, man kan ju helt enkelt bli galen när det inte blir som man tänkt sig även att man vet att allt är rätt. Känns ju skönt när det finns en förklaring :-)

:-)

2014-08-19 @ 11:08:36
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0