På spaning efter vargen... 8-)

 
När maken och jag var ute och gick en sväng med hunden igårkväll, mötte vi vår fårägande granne som hade varit och räknat in några av sina "pälsbollar". Han har några hundra stycken, och hade fått höra att det under eftermiddagen hade siktats en varg vid en gård bara nån mil bort... Mitt på blanka dagen hade den visat sej ända framme vid boningshuset - och tydligen även låtit sej fotograferas! 
 
Det är ju ingen hemlighet att jag väldigt gärna skulle vilja både få se och fota en livs levande varg ute i den fria naturen - även om det så bara skulle röra sej om en frisläppt halvtam individ född och uppvuxen i typ Skånes Djurpark...
 
Så maken och jag tog oss en sväng med bilen i skymningen. Det har ju hänt massor av gånger förr att folk har mött varg just längs med vägarna, när de har varit ute och kört bil... 8-) Men det vildaste djuret vi såg var dock bara en hare, som vettskrämd sprang framför bilen en lång stund utan att komma sej för att istället slinka ner till säkerheten i diket... <:-)
 
Och så såg vi de här två också:
 
 
 
 
 
 
Tror inte det är nån större risk att "gråben" ger sej på dem, även om stängslet inte ser allt för omöjligt ut att forcera... Annars är det ju många djurägare i den här landsänden som funderar på att skaffa sej rovdjursstängsel nu - och det hade då sannerligen jag också gjort, om jag hade haft några husdjur i lämplig vargportions-storlek... 
 
Får hoppas att vargen (trots att vi inte fick se den...) är långt härifrån idag, och att grannen (och andra fårägande vänner här i trakten) har lika många får i sina hagar nu som igår! 
 
Trevlig torsdag på er allihopa!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madelene Englund

Ja, vilken känsla det skulle vara att få fotografera en varg ute i det fria( tam eller icke)
Tråkigt att ni icke fick se en, men denna bild är vacker den med:D

2013-09-19 @ 13:14:00
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Go middag! Vargen, detta omstridda djur som vissa skrivbordsbyråkrater aldrig kan få nog av. Säg att vi ha lågt räknat 500 vargar i landet idag. Hur många har vi då om fem år? EU lär ju motsätta sig jakt på varg och hotar med stora böter.

Här har vi ytterligare en vacker höstdag med sol och spridda molntappar. Hörde i radion att man varnar för säsongens första frosthalka i morgon bittida. Brrr... Vintern kanske är närmre än vi anar.

Har varit och besiktigat bilen med som vanligt ett blankt protokoll. Ganska bra för en tolv år gammal bil. Bara en gång har jag fått en anmärkning, då var det en varningslampa för avgasreningen som behagade lysa. Enligt verkstaden var det en givare som lagt av.

Ha det gott!

2013-09-19 @ 13:30:25
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Charlotta

Det finns nog bara två alternativ nu: viltstängsel med el eller anställa en fåraherde. Jag fascineras också av tanken att en gång få SE en varg, är inte alls rädd för den. Älgar däremot, som det finns gott om, de är jag livrädd för. :P

2013-09-19 @ 19:55:08
URL: http://charlottasgarden.blogspot.se/
Postat av: Malin B

I våra trakter, eller i alla fall några mil bort huserade vargen i fårhagarna titt som tätt ett tag. =( Fy bubblan vilken plåga att se sina får sönderrivna och plågandes när man kommer ut på morgonkulan.
"Varg får gärna finnas men inte här" verkade de flesta tycka häromkring just då... Men det spanades friskt både här och var för att få se en skymt av den...

2013-09-19 @ 20:33:23
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: soffie

jisses om man skulle möta en varg, hoppas nu att den inte river deras boskap utan håller sig till skogens djur...

2013-09-19 @ 20:38:03
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: mimmi

Ja Det skulle vara helt otroligt att få fota en varg så..men jag hoppas ändå att den är långt långt borta :)

2013-09-19 @ 20:45:24
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: Lotta

Hej igen! Känns riktigt bra att kunna sitta vid datorn igen, den där axeln lär väl aldrig bli som den en gång varit.....möjligtvis om jag hade fått stanna kvar i Australien i några månader till :-)

Har roat mig med läsning hos dig nu medan min gröt med honung kom dit den skulle. Mycket trevlig läsning i ett av dina inlägg med honungen...känner mig så nyttig. Jag är verkligen beroende av honung, skulle behöva ha en egen kupa. Finns det med kran på baksidan? Så tråkigt med dina bi. Du får fixa nya bin till nästa år.

Så trevligt att du fortsatte med en kurs till. Alltid trevlig med nya kunskaper.

Jag är fortfarande sjukskriven, ska tillbaka till doktorn nästa vecka. Som det känns nu så kommer det att ta tid. Under har ju skett förr!!

Nu ska jag ut i det fina vädret, måste ha min ranson av sol idag också.

Ha en fortsatt bra dag :-)


2013-09-20 @ 10:42:29
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Jag har bara sett tassavtryck från varg i snön. De korsade ett skidspår när jag var i Dalafjällen för masor med år sedan. De stackars vargarna på Skansen blir jag bara deprimerad att titta på. Sådana djur behöver stora områden att röra sig på, inte springa runt runt i en inhägnad.
Trevlig helg!

2013-09-20 @ 15:30:56
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Inga M

Ja, tveklöst är vargen ett ståtligt djur som fascinerar. Synd att den havererade rovdjurspolitiken ska göra den så impopulär. Om man finge hålla vargstammen på rimliga nivåer så skulle den slippa bli så hatad som den är nu av många djurägare.

Ha en trevlig helg!

2013-09-21 @ 07:44:35
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0