Foton från Hornborgasjön... :-)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De här tre första fotona tog jag med kompaktkameran i lördagskväll, strax efter att vi hade anlänt. Hade inte fulladdade batterier i "den tunga utrustningen", så vi sparade systemkamerorna till dagen efter. :-)
 
Kompakten är så bra att ha till hands när man inte har nån kikare! Visserligen är det bara 10 gångers zoom i den (vilket var mycket när den var ny för 4-5 år sedan), men det räcker ganska länge ändå om man exempelvis vill veta vad det är för "prick" som befinner sej en bit bort. Fågeln som sitter på stängselstolpen kunde vi inte artbestämma med blotta ögat, men med hjälp av ett foto med kompakten så ser man faktiskt ganska väl hur den ser ut. Nu har jag inte dubbelkollat med fågelboken, men jag tror att det är en rödbena? Åtminstone ser man tydligt på fotot att den har röda ben... :-)
 
Nu över till foton från system-isarna. Det fina med den här platsen; Naturum strax utanför byn Broddetorp, är (förutom att det är så vackert där!!) att man förhållandevis enkelt och smidigt kommer riktigt nära fågellivet. Det behövs absolut inga meterlånga supertelen för att få bra foton, och vill man inte fota utan bara titta i största allmänhet, så ser man ganska mycket även utan kikare - särskilt om man kryper in i något av gömslena. :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Fina foton, fåglar och djur i allmänhet är ju i regel tacksamma fotoobjekt. Men avgörande om bilderna ska bli bra avgörs nog mest av vem som står bakom kameran.

Här stundar ännu en dag med jäkt och stress och med en hantverkare som kräver ständig uppvaktning. Förhoppningsvis ska detta vara över i början på nästa vecka. Resultatet ser ut att bli bra av det man kan se hittills.

Ha en bra dag och kommande helg. (För mig lär det inte bli någon helg för min hantverkare hotar med att jobba både under lördag och söndag om vädret lämpar sig för målning.)

2013-06-28 @ 08:16:40
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Tack för att vi fick följa med. Fantastiska bilder.
/P

2013-06-28 @ 08:28:59
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se
Postat av: Ronnie

Vilken skön bildserie AnnaK så förbaskat bra , den bästa jag sett på länge även om du brukar ta bra bilder ! Svårt att framhäva nån speciell utan tack för titten !!!
Maila mig ang gluggen är du hygglig [email protected]
Ha en fin helg ! Ronnie

2013-06-28 @ 09:51:56
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Charlotta

Bara älskar bilden på de smutsiga svanungarna. Är inte barn alltid barn så säg. :D
Och så tryggt med en mamma som vakar som en hök över dem.

2013-06-28 @ 10:58:49
URL: http://charlottasgarden.blogspot.se/
Postat av: Lotta

Underbar plats du hittat! Ska lägga detta på minnet för att själv ta en vända dit när djurlivet är som härligast med alla små ungar.
Jag har kollat på dina foton om och om igen....mycket fina.

Hur går det med dina bi? Tänkte på dig igår då jag så en repris på tv 24 som handlade delvis om bi.

Önskar dig en fin fortsättning på denna fredagen :-)

2013-06-28 @ 15:45:23
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: annette

Du den platsen skall jag hålla i minnet, Du har verkligen lyckats fånga många och fina bilder, är ju kul nu också när det finns lite ungar att kolla på. är ju inte bara Tranor vid Hornborgasjön!
Den sista bilden kan jag inte annat än le stort åt! Vilken uttryck;-))
Kanske också så att det är mindre människor den här tiden !
Ha det så gott i veckan!

Kram!!

2013-06-28 @ 18:03:29
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: BOnnfrua

Vilka härliga fågelbilder! Frysta ögonblick, härligt!

Har ett extra arbetspass idag, sommaren är ju alltid svår att få folk så ävenjag kände mig nödgad att ta ett litet extrapass. :-) Och då missade/slapp jag invigningen av nya fotbollsplanen. (Vilket infon kom om senare än arb-erbjudandet). Visst är det kul att se sina egna barn spela, men ändå... ;-)

Så nu ska jag iväg, plikten kallar så att säga.

2013-06-29 @ 12:35:15
URL: http://www.bonnfruas365-foton.blogspot.com
Postat av: Suss

Underbara bilder på fågellivet. Jag är väldigt intresserad av fåglar - från början mer eller mindre tvingad av far! Tacksam idag över hans idoga förklaringar och vilken fågel som hette vad och hur de var. Dina bilder är enormt vackra! Tack för att du delar med dig.

2013-06-30 @ 22:39:42
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Men ooo, där är ju dunbollarna alldeles leriga igen. :)
Grymt fina foton du fått till, förstår att ni åker dit. Fint fångat!

2013-07-08 @ 22:36:14
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0