Efter en liten genomgång av finanserna 2013...

 
...stod det klart att det här året har bestått av VÄLDIGT MÅNGA tidiga julklappar och sena födelsedagspresenter. Så nu räcker det! VERKLIGEN...!! >:-)
 
Därför: Inga paket på tisdag! Vare sej till oss själva eller till någon annan. Punkt.
 
 
 
 
 
 
Just nu känns det som om 2014 skulle behöva bli ett typ konsumtionsfritt år - åtminstone vad det gäller prylar... Fast det går ju inte!? Min kompaktkamera håller på att skrota ihop, och min mobiltelefon har ett så uråldrigt android-system att den är snudd på oanvändbar. Nya appar går till exempel sällan (aldrig??) att installera på den... :-(
 
Samtidigt är det ju skönt att ha en del ganska stora investeringar bakom sej nu. Tillbygget av verkstaden är visserligen inte helt färdigt ännu, men så gott som allt material finns iallafall hemma - och är betalt. Vi sover i nya sängar sen några månader tillbaka, och kan gå ut i en upplyst trädgård om kvällarna. Maken har köpt en bil så han slipper cykla till jobbet, och dottern kan dessutom låna den så länge hon vill - eller iallafall tills maken inte längre kan ta sej till och från jobbet med hennes gamla "skrutt"... :-) 
 
Sånt jag INTE ska tänka på inför 2014 är att vår spis fyller 21 år då, och att den planerade ombyggnationen av vårt avlopp med all säkerhet kommer att innebära stora ingrepp i vårt badrum... 
 
Money makes the world go round...? <:-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Hua...spendera mera. Inte klokt vad pengarna rullar. Hinner knappat få dem i handen innan de är väck.
Har ett par julklappar kvar att inhandla, julmat, julgran m.m...stånk och pust.
/Lisa

2013-12-20 @ 10:45:45
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Lennart O

Go middag! Ny köksinredning och nytt badrum är väl det minsta som skulle behövas här för att uppnå dagens standard. Men efter som det är jag själv som bestämmer här så blir det varken det ena eller det andra. Huset fick ju en utvändig uppfräschning i somras, så nu ser kåken i alla fall anständig ut sett utifrån. Hur det ser ut inne är det ju bara jag själv som har gott eller ont av. Jag har alltid försökt att leva anspråkslöst, och det kommer jag att försöka göra även den tiden som finns kvar. Med sjunkande pensioner finns det heller knappast utrymme för några extraordinära utgifter. Dessutom har jag aldrig riktigt förstått lyckan med att ständigt omger sig med nya prylar. Ja, så här kan det bli när en smålänning får utgjuta sig.

Ha en fin helg och inledning på julen!

2013-12-20 @ 14:30:19
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Ditte

Men man kan ju avstå från "onödig" konsumtion såsom godis...chips...vin...Eller...kanske inte :O En fungerande bra mobil är ett måste (om man nu vill ha en, och det vill jag. Jag har en Samsung Galaxy S2, hur bra som helst tycker jag!) Nån platta vet jag inte om jag kan bestämma mig för att köpa.. :S

2013-12-20 @ 19:52:31
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Vi har ett "dotterbröllop" som ska finansieras. Sen fyller visst någon jämt. Nej, inte jag.
/P

2013-12-20 @ 21:15:24
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Soffie

Blä för sånna pengar jag vill bara lägga pengar på resor så jag kommer bort ett tag från vardagen...kramen

2013-12-20 @ 21:53:58
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inga M

Jamen visst kostar allting! Man tänker liksom inte på alla grejer som behöver förnyas. Här bytte vi ut kyl och frys nu till jul, det fick bli vår julklapp till varandra! ;-) Den där spisen du har som är 21 år imponerar på mig. Det måste nästan vara rekord. Tycker du ska ta kontakt med tillverkaren och säga att du ställer upp i reklam för hållbarheten om du får en ny spis! ;-)
Och det här med nya avlopp kommer att bli dyrt för många framöver i takt med att kommunernas hälsomyndighet dömer ut gamla miljö-ovänliga anläggningar. Här går man nu systematiskt igenom hur det är i alla hus och sen är det bara att börja gräva och betala. Bra för miljön så visst är det bra, men kostsamt för husägaren.

Det där med hög konsumtion är svårt. Jag försöker köpa mycket second hand om det går. Men maten syndar vi med. Den låter vi kosta, får tänka på det nästa år.

Ha det gott under helgen!

2013-12-21 @ 06:50:00
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lennart O

Morning! På tal om åldern på spisar så har jag en Husqvarnaspis årsmodell 1970, som fortfarande fungerar fullt ut. 43 år gammal! En servicekille som var hos mig för något år sedan för att fixa min kyl/frys ansåg att min spis måste betecknas som ett unikum. Han menade också att livslängden på dagens hushållsmaskiner sällan överstiger 15-20 år. Det är idag utbytesmarknaden som är större delen av tillverkarnas nyförsäljningen.

Här regnar det idag vilket medför att städningen och mattpiskningen få uppskjutas till en annan dag. Inte mig emot!

Ha det gott!

2013-12-21 @ 09:50:54
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Charlotta

Ja men visst är det smartare att ta ut "julklapparna" i förväg - till det man behöver och verkligen vill ha. När barnen är stora är själva jul-klappandet ganska meningslöst. Bättre att använda helgen till att umgås, ha trevligt och tillbringa mycket tid utomhus och må bra.
Önskar dig en riktigt fin helg!

2013-12-21 @ 13:22:40
URL: http://charlottasgarden.blogspot.se/
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Halloj!
ja vi har massa projekt för 2014.....vill inte bara tänka på det nu. Men vi ska låta andra göra det så vi slipper stöka med det.

2013-12-22 @ 17:59:00
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0