När man inte riktigt fattar...!?

 
 
 
 
 
Igår "seglade" det in P-Ä-N-G-A-R på mitt bankkonto. Från ett företag i Norge. :-)
 
Jag nämnde för ett tag sen här i bloggen att jag hade fått en förfrågan angående ett par foton. Det fanns intresse att köpa dessa, för att använda i en broschyr.
 
För det första begriper jag inte riktigt hur någon ens kunde hitta de här fotona, som var publicerade i ett Fototriss-inlägg för åtskilliga år sedan i min tidigare blogg. (Okej, Google är fantastiskt - men iallafall!?) För det andra fattar jag inte varför just dessa foton skulle vara intressanta att använda i en broschyr. Och för det tredje förstår jag inte att företaget inte ratade dem när de fick veta att jag inte hade originalfilerna kvar, utan bara beskurna jpeg-bilder på lite drygt 1 Mb vardera.
 
Men... :-) Nu har jag alltså sålt - och fått betalt för - ett par tämligen mediokra "point and shoot"-foton, tagna med min allra första digitalkamera (en kompaktmodell från Nikon) under två olika semesterresor -06 och -07.
 
Jag ska inte säga att jag inte är nöjd och glad - för det är jag ju! Men jag känner mej inte dirket stolt eller så... För det är ju verkligen inte med "såna" foton jag vill framhålla mej själv som duktig fotograf... <:-I
 
Därför tänker jag INTE återpublicera dem i det här inlägget! (Men om någon ändå vill veta vilka foton det gäller, så klicka här).
 
---------------
 
Efter detta är det ju dock omöjligt att inte leka åtminstone litegrann, med tanken på hur det skulle vara att vara fotograf "på riktigt" - och alltså försörja mej på att ta bilder och sedan sälja dem. 8-) 
 
Me-e-e-en... Det där jobbet har en otäck baksida... Man måste förmodligen ägna mer tid åt pappersarbete än åt själva fotandet!? UÄCK!!! Jag som avskyr kontorsarbete!!!
 
Ni skulle bara veta t ex, hur jag kämpade med att få till en någorlunda seriös faktura!! Och så måste man så klart vara superduktig på att marknadsföra sej själv - och på att ta tillräckligt bra betalt!
 
Det sistnämnda vet jag inte om jag gjorde i det här fallet, men pengarna kommer hur som helst väl till hands för bilen har nyligen varit på verkstad - och snart är det jul... 
 
Go´morron!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning och grattis till dina första steg som fotoproffs!
På tal om bilar på verkstad så begärde jag en prisuppgift på vad en 12.000 milsservice plus kamremsbyte kostar hos märkesverkstaden. Svar 13.400:--! Det blir till att tulla på besparingarna och desto mindre över till arvtagarna.
Regnet fortsätter envist även denna mörka tisdag. Det får bli en paraplypromenad även denna dag.
Läser i ortsblaskan att nu drabbas även lärarna om uppsägningar. Den härvarande gymnasieskolan ska spara över 10 miljoner kommande år, vilket bl a kommer att innebära att 8-10 lärare kommer att sägas upp.
Men enligt radion idag så kan i varje fall Grekland nu glädjas åt att EU:s skattebetalare kommer att gå in med en räddningsaktion för att rädda slarviga "Lisa". Vet inte om jag har någon större lust att deltaga i den räddningsaktionen,inte nu efter att ha haft bilen på verkstadsbesök.
Tisdag är ju fiskdag och planerar därför att åka ner på byn och för en gångs skulle köpa färsk fisk. Som omväxling för den rätt tråkiga frysta fisken.
Ha det gott!

2012-11-27 @ 09:05:27
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Herr Nilssons Fru

Nä men vad kul. Grattis nu är du på G då, härligt. När man väl fått fart i backen brukar de går undan framåt..:)

Kramiz

2012-11-27 @ 09:08:24
URL: http://anki-nilsson.blogport.se
Postat av: annette

Grattis, ibland undrar man! En bild jag fått förfrågan på är en livboj flytandes i vatten, den skänkte jag bort för det var till en artikel som handlade om alkolism och man skulle skriva om olika organistioner med temat "att dom var livbojar" för många.
Sedan har jag fått förfrågan på ett par bilder till där det varit mer proffesionellt och jag tyckt att jag skulle ha ngt för bilderna, men då var det inte intressant, kanske snodde dom bilderna;)
Skriva faktura, fy sjutton så nervöst;) Du får ta och skaffa Dej f-skattsedel snart;-))
Här har det i princip regnat i tre dygn nu, kanske varit uppehåll någon gång på natten då jag sovit, vräker ner nu oxå, samtidigt läser jag på nätet att vi skall få 10-20 minusgrader onsdag-torsdag det blir nog "svinhalt då!!
Skönt att det är Advent nu till helgen, blir i alla fall ljusare då på ngt sätt!
Ha det gott!

2012-11-27 @ 14:00:07
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Ronnie

Bara att gratulera , o lite pengar är ju aldrig fel.
Sålde själv ett par bilder för ett tag sen , gick direkt till nytt objektiv( 16-35 mm Canon L USM) även om de inte räckte så blev det en bra grundpeng.
Riktigt fräck bild ovan !

2012-11-27 @ 14:27:52
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Bonnfrua

Så roligt att få sälja bilder!
Och faktrering och sånt är lite trist, men ack så roligt när pengarna dyker upp, jag får ju liksom sköta den biten i makens firma!

Försöker vara lite seriös idag och plugga, men det finns ju annat som liksom drar, bilder, bloggar o så. Och jag har försökt ta en viss högskola i upptuktelse och funderar allvarligt på att fortsätta bråka om de inte tar sitt förnuft till fånga. Typ...

2012-11-27 @ 16:31:45
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Vad kul ändå! Men förstår dig med, tänk bara alla vackra foton du tagit genom åren, och så blir någon intresserad av just dessa :)
Hur som helst bra att de inte stal dem, och att de har frågat om lov och betalat för sig.

2012-11-27 @ 17:18:32
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Nästa gång så köper de en av dina fina fågelbilder :-)

2012-11-27 @ 18:01:59
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com
Postat av: Jane

Oj, vad roligt :) Lite extra klirr i kassan tackar man ju inte nej till. Svårt det där med prissättning, vill man ha för mycket betalt kanske de drar öronen åt sig ... samtidigt vill man ju inte "ge" bort bilderna.
Håller på att skriva en massa omdömen och sätta betyg på elever så nu hinner jag ju inte med alls att fixa bloggen ... tråkigt! Borde få betalt för 60 timmars vecka istället för 45, en massa fritid går åt till allt skrivande :(

2012-11-27 @ 18:27:40
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Yvonne

A, men så kul! Nu har jag inte en susning om vad man kan få för en bild...jag har blivit kontaktad och gett bort nån bild ibland, för det känns så sniket att sälja.."kan jag få en tjuga" eller nåt :P Jättefina små bilder!

2012-11-27 @ 18:28:34
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Jättegrattis,va kul! Du kan ju anmäla dig till en bildbyrå.Då är det ju många som söker där vissa motiv. Du är ju så duktig fotograf. Jag väntar på mina pengar så jag kan få min 60D igen. Sedan blir det objektiv, jag skall få låna av min kompis ett sådant som du har , men hennes 70-200 var rätt dyr över 20 000, för att prova o se

2012-11-27 @ 20:26:39
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: soffie

men guuu va roligt grattis å perfekt med extrapengar innan jul:)

2012-11-27 @ 21:23:34
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Malin B

MEN DU SÅ KUL!!!
Om jag hjälper dig med att fakturera och bokföra då? ;) DÅ kan du ju ägna dig åt fotograferandet på heltid!!!
Jag blir iallafall glad och stolt över dig min vän! Klickade naturligtivs för att få se bilderna innan jag kommenterade, är nog mera nyfiken i en strut än vad jag vill tillkännage. ;) Vet ju att alla dina bilder är värda att sälja men nog blev jag nyfiken på vad som fångat deras intresse!

2012-11-27 @ 21:38:50
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Grattis Anna! Det är bara så att du är mycket bättre än du vet. Här sitter vi dag efter dag och njuter av dina fina bilder om det så bara är ett visset grässtrå så njuter vi och begrundar "hur gick detta till". Vem vet.....du kanske kommer att sälja mera nu.

Kram

2012-11-27 @ 23:30:50
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Anonym

Så kul!! Nyfiken som jag är, så ska jag "kila" å kolla vilken bild det var :))

2012-11-28 @ 00:39:14
Postat av: Marianne

Grattis. Du skulle jättelätt kunna försörja dig som fotograf. Alla dina bilder är ju så proffsiga. Och ta bra betalt vettja så kan du anställa en sekreterare till pappersjobbet :-)

2012-11-28 @ 09:37:34
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Jessica Kleveland

Hej! Blev nyfiken och ville titta in på din sida :) grattis till att du fått sålt bilder! Är förvånad att du inte redan säljer massor av foton, med tanke på hur fina de är allihopa! Så skarpa, härliga färger och fint fångade motiv. Jag hann bara kika förbi snabbt nu, men kommer att återkomma. Hoppas det är ok att jag lägger till din blogg i min länklista?
Ha det gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0