Alla helgons dag...

 
...kommer förmodligen att passera ganska obemärkt här. Men jag kan ju alltid ta med lite skogsdöd här i bloggen, i form av min gamla vissna "fågelfotar-gran" från ifjol:
 
 
 
 
 
Och talgoxen är det närmaste en ängel jag kan komma, åtminstone för stunden... :-)
 
Numera är jag för övrigt minst lika trött på allhelgonahelgen som vad jag är på mors- och farsdag. Det har ju blivit ett sådant kommersiellt jippo av döden också nu, så jag mest bara får lust att spy!? De senaste veckorna har man för fasiken knappt kommit fram på trottoarerna utanför blomsteraffärerna, på grund av alla gravdekorationer som de har vräkt ut där och som man förväntas KÖPA-KÖPA-KÖPA!?! Och i mataffärerna får man baxa kundvagnen runt än den ena högen och än den andra högen av gravljus - den ena sorten med brinntid längre än den andra - och massor av olika modeller av lyktor att sätta dessa ljus i...
 
STÅNK!!! 
 
Däremot kan jag erkänna att jag föll för frestelsen att åka till det nya och synnerligen komersiella IKEA-varuhuset i Älmhult igår, fast att jag hade bestämt mej för att INTE göra det! Själva invigningen, som var på förmiddagen, hörde jag lite grann ifrån på lokalradion. Reportern uppskattade mängden folk som köade utanför vid öppningsdags till si så där 5000 pers... Bevare mej väl!!!
 
Men framåt kvällen kunde jag inte stå emot längre - speciellt inte eftersom maken också hade lust att se spektaklet. Så vi drog dit... :-) Och faktiskt var det precis lagom mycket folk där då (vid 18.30-tiden). Ja, det var till och med riktigt najs att strosa omkring där i nån timme då. 
 
Men jäklar så STORT det nya är jämfört med det gamla!!! Fortsättningsvis kommer man nog inte att "bara sticka inom" där lite hipp som happ när man har en halvtimme till övers - för det tar ju nästan en timme att bara ta sej mellan ingången och utgången!? (Kändes det iallafall som...). 
 
Om jag föll för köptrycket?? Jupp... Två stycken vita brudorkidéer á 29:- (för oss med Family-kort) fick följa med hem. Det billigaste pris för såna som jag nånsin har varit med om!! Återstår förstås att se om de verkligen är livsdugliga också... Men ännu så länge ser de jättefina ut! 
 
Ha en fin helg allihopa!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Då missade ni att få skaka hand med Ingvar him self? Och isterbanden med stuvade potatis för 19:--? Det kan man nog kalla småländska isterband i dubbel bemärkelse.
Jag kan tipsa om en bra affärsidé när det gäller allt hysteri kring gravprydnader. Bryt granris och bind ihop riset till ett knippe och sälj det sedan för 60:--. Sådan risknippen såldes på härvarande salutorg förra lördagen för det facila priset av 60:-- per knippen!
En sådan här dyster dag finns det väl inte så mycket att glädja sig åt. Men kanske ändå, om knappt en och en halv månad vänder det och vi går då åter mot ljusnade tider! ;-)
Ha det gott!

2012-11-03 @ 09:08:50
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Jane

Kan bara hålla med dig, sådan hysteri! Dessutom skapar det nog en massa dåligt samvete och kval hos dem som har det svårt att ta sig till anhörigas gravar, ofta äldre personer. Själv var jag ner till Stockholm med min mamma för att besöka mitt barnbarn och då passade vi på att besöka pappas grav. Massor av folk ... undrar var de är resten av året?
Kul att du kunde fynda lite :) Som tur är (eller inte)har jag en hund som inte är tränad att vara ensam så några spontana inköpsraider funkar inte här! Billigt och bra! Han kan inte sitta i bilen heller för då går larmet och det orkar jag inte stänga av, ha ha :)

2012-11-03 @ 10:02:02
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Ronnie

Fint med nya blomster i fönstret men de blev kanske lika dyra om man räknar in bensinpriset ? Ordinarie var väl ca 69-79 kr ? Men ni fick ju se "spektaklet" i alla fall , kunde ju blivit nåt annat fynd man vet ju aldrig . Kommer bilder därifrån ? Lekte fram en Halloweenbild i PicMonkey häromdan o la in den på framsidan men annars samma här inget direkt firande just för halloween , mest skapat för kommersen tror jag.
Ha det gott resten av helgen !

2012-11-03 @ 13:09:36
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Man får väl kolla till nya Ikea när man åker förbi någon gång. Här är det inget halloween, bara en god middag

2012-11-03 @ 17:59:04
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Lotta

Inte utan att jag tänker med lite vemod på att det gamla Ikea inte finns mera, jag gillade verkligen Ikea i Älmhult. Vi var ofta där innan de öppnade i Kalmar. Men lite nytt kan ju alltid pigga upp.
Här händer inte heller så mycket för Gozzi är fortfarande sjuk så tidigt i morgon åker vi till Läckerby. Bara till att hoppas att de kan hitta vad som är problemet.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

2012-11-03 @ 18:54:30
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Yvonne

Haha, jag orkar inte heller med det kommersiella gravsmyckartjosan, så jag struntar i att åka till någon kyrkogård, jag tänker på mamma och syster här hemma i stället. Ikea var jag på idag igen, det blev två toabortstar a´5 kronor och en korvmäbrö för 4 kronor!

2012-11-03 @ 20:59:38
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Karina

Nydelig bilde med flotte farger og fin komposisjon:)

2012-11-03 @ 21:14:55
URL: http://www.karinasboble.com
Postat av: Malin B

Orchidéer gillar jag skarpt. Speciellt eftersom jag har trädgårdsmästare till dem! ;)

Gravdekorationer kan man fixa så fint av material som man har kring husknuten och så tar man lyktan från i fjol som man hade året innan osv. och byter bara ut batterierna i ljuset som är av samma karaktär så summa summarum brukar det gå loss på cirkus 50:- i batterikostnad. Helt okej! =)

Jag och farmor var på gudstjänsten i eftermiddags, det var inte så många flera än vi som inte hade någon nära anhörig som det tändes ljus för så det är nog inte så poppis att gå dit... Men jag är innerligt glad och tacksam över att vi inte hade "en egen" som det tändes ljus för!!!
Så kunde jag ju inte låta bli att tänka "De som de läser upp nu, undrar om de var här i fjol?" så vill vi helst av allt att det inte ska behövas tändas ett endaste ljus nästa år... Men som prästen sa, det enda vi kan vara helt säkra på är ATT vi kommer att dö en dag... Det är dock fint med ljusen och när vi kom ut från kyrkan och kyrkogården var som ett ljushav var det verkligen vackert.

2012-11-03 @ 23:44:37
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lisa | majamyra fotograferar och funderar

BRA PRIS! Jag hade också köpt...lätt :)
Fin pippi!

2012-11-05 @ 18:52:52
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0