Såg nåt i ögonvrån...


...när jag susade genom en rondell i Älmhult igår, på väg hem från loppisen.

Kastade in bilen på närmaste parkering, och tog mej zig-zagande över gatan och en refug (men inte under någon av alla bilarna, faktiskt!) fram till:



Minsann om det inte är vargen Kynna som har återuppstått, och nu ligger här och gottar sej mitt i en liten hönsflock!? (På fotot ser det ut som om hon har bitit huvudena av hönsen, men det är bara vinden som böjt dem åt sidan - dessutom har jag aldrig hört talas om att Kynna tog höns, men däremot rev hon många får när hon härjade i dessa trakter 2011, och hon sköts under hösten efter att det hade utlysts skyddsjakt på henne).

Undrar vem/vilka som har gjort rondellhund av henne!? 8-) Så fort det dyker upp en varg här i södra Sverige så blir det konflikter mellan dem som vill värna rovdjuren och dem som inte vill ha dem, och Kynna hade helt klart starka anhängare - eller ska vi rent av säga drastiska anhängare, som inte drog sej för att till och med hota folk på länsstyrelsen... Kan ju tänkas att nån av dem även är lite driven i träslöjd!?

Funderar dock på om det inte är så att nån från motståndssidan har tippat omkull henne igen...? Hon har skador på både fram- och bakbenet och ligger ju dessutom ner, stackarn... <:-I



Personligen har jag svårt för de här "konstiga" vargarna, som stryker tätt kring bebyggelse och gärna traskar längs med hårt trafikerade vägar. De känns inte riktigt så där vilda, skygga och försiktiga som man tycker att såna här rovdjur bör vara!? Å andra sidan... Var i södra Sverige hittar de en tillräckligt stor skog att "försvinna" i???

Så-å-å-å... För min del känns det bäst om Kynna slumrar vidare, och jag hoppas för vargarnas eget bästa att de inte gör ett nytt försök att etablera ett revir i Älmhult... <:-)

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Gunnar

I de västra delarna av Värmland där vi har vår "farm" är det gott om varg. Inget större bekymmer för mig men jag förstår jägarnas frustration när deras hundar blir offer.

2012-03-11 @ 09:26:49
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Lennart O

Morning! Vargfrågan skulle lätt kunna bli en hel roman om man skulle skriva om allt vad detta projekt hittills orsakat. Visste ni att vargprojektet kostar nära 100 miljoner per år? Frågan är om man inte kunde använda dessa pengar på något som inte orsakar sådan stor frustration ute bland allmänheten. På mig verkar det lite som en lekstuga för stora pojkar.

Ha en fin söndag!

2012-03-11 @ 09:52:48
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Yvonne

Oj, en rondellvarg! Spännande. Jag skulle gärna vilja möta en varg! Bara jag hade kameran med då...Jag kan förstå hund-och fårägare att de inte gillar varg, men "vanligt folk" kan väl inte tro att en varg skulle ge sig på en människa? Den dagen det händer kan jag mer förstå debatten i så fall...

2012-03-11 @ 11:09:52
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: annette

Man må tycka vad man vill om vargar men att slå på en som redan ligger (är död) tycker jag är i fegaste laget;)

Gillar inte vargar så nära bebodda trakter som det var hos Er och även hos oss innan skyddsjakten fällde både Er och vår, dom kan väl finnas men bara där det finns storskog och tillräckligt med naturligt vilt för dom att jaga, fast jag vet inte om jag vill möta någon uppe i norr, då "dör" jag säkert;)



Ha en fin kväll!



annette

2012-03-11 @ 16:59:28
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

sitter just nu å kollar på ett naturprogram om vargar på 2an!De är otroligt vackra djur, må gott

2012-03-11 @ 19:19:08
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Victorias fotovärld

Sv: Angående whiskeyprovningen, så håller jag med dig. Det blir mycket roligare att smaka när man vet lite bakgrundsfakta. Vad som gör att den blir rökig, hur den ska provas, luktas på osv. Haha, kanske slutar med att man blir en cigarrökande whiskeydrickare i framtiden!

2012-03-11 @ 22:32:25
URL: http://victoriarennerstahl.blogg.se/
Postat av: E V A

Sv. Ja, smått galen sport är det verkligen. Men desto roligare att fota :) Kul att du kikade in.

2012-03-11 @ 23:04:39
URL: http://evali.blogg.se/
Postat av: Della

Det här med rondellhundar hålelr alltså i sig. En har jag lyckats se en gång, men det var inte läge att stanna och fota då.

Svar på din fråga: Jag kör Nikon, och just det här objektivet är ett Nikon 85 mm 3.5 makro. Jag köpte det i somras, men har inte använt det så mycket hittills utan det är väl först nu jag håller på att "upptäcka" det. Jag gillar det. Det är lätt att få hyfsade bilder med det tycker jag. Och roligt att ligga på magen på marken. :-)

2012-03-12 @ 07:45:43
URL: http://vardagettaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0