Första mars - ÄNTLIGEN!! :-D




Ja-a-a-a...?

Vet inte om jag är ensam om att känna så här, men för min del är det absolut som om LIVET börjar igen idag!!

Allt känns så himla BRA!! :-)

Och på nyheterna nu på morgonen har man bland annat pratat om det nya lagförslaget som regeringen lägger fram idag, det som handlar om fotografering och som bland annat vi som gillar gatufoto har fruktat lite inför. Men nu har de ändrat lite i texten, och det som tidigare kallades olovlig fotografering heter nu kränkande fotografering. Onekligen en viss skillnad, men det återstår förstås att se om folk i allmänhet kan lära sej nu vad känna sej kränkt faktiskt betyder!? >:-) Att det INTE är det samma som att känna sej besvärad, tex...

Ja, ja... Det känns iallafall helt okej att fortsätta med gatufoto - och det räcker långt för min del. :-)

För övrigt: Solen skiner inte - men det regnar å andra sidan inte heller. Och det är plus sju grader. Så...

Nu går jag UT!!! :-D

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Jane

Håller med dig till fullo både när det gäller vårens ankomst och den nya lagen :) Hoppas bara att förslaget går igenom så att de inte ändrar igen ...

Här regnar det men det gör inget, desto fortare försvinnner isen som ligger över gräsmattor osv.

2012-03-01 @ 09:07:00
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Lennart O

Morning! Även här ännu en vårlig morgon med filande talgoxar och plus sju grader.

Enligt lagförslaget är det inte den som känner sig kränkt som kan avgöra vad som ska betraktas som kränkning, utan kränkning eller ej ska avgöras av domstolen. Tydligen har det tidigare inte funnits något lagrum för att fälla dem som smygfotograferat i omklädningsrum, toaletter eller andra "fredade" utrymmen. Så tillvida är det väl motiverat med en lagskärpning, annars är jag skeptisk mot allt som strävar efter att begränsa yttrandefriheten.

Annat som man kan reta sig över nu är EU:s nya bestämmelser över spaltgolvens spaltbredd i svinstallen. Sverige har sedan många år en bestämmelse som säger att spaltbredden ska vara 20 mm. Nu inför EU en bestämmelse som säger att spaltbredden ska vara 18 mm! Detta nya kommer att innebära att svenska svinuppfödare - en redan ekonomiskt pressad yrkesgrupp - kommer att belastas med ombyggnadskostnader på totalt ca 100 miljoner kronor. Helt i onödan, för enligt experterna är golv med 20 mm spaltbredd bättre för djuren än de med 18 mm spaltbredd.

En fin vårdag tillönskas!

2012-03-01 @ 09:27:38
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Bonnfrua

Nu har solen brutit fram mellan molnen här, en underbar vårdag mao!

Vår var det även på jobbet då jag hade sandalerna på även när jag gick mellan de olika husen och bilen, inget byte till vinterskor här inte!



Men hemma är det stövlar som gäller!!! Bilen höll på att fastna i gräsmattan för mig, men jag tog mig loss med djupa spår som minne av det. :-( Så ute på landet är det stövlar, i stan kan amn ha sandaler. Då är det vår!

2012-03-01 @ 11:45:51
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Anki

1 mars ja, en himla bra dag. Föddes mycket fint folk då..hihi...Tack!!!



Du glömde ju vara med i min utlottning- bums tillbaka, eller du kanske inte gillade brickan:(



Kramiz nu börjar festen

2012-03-01 @ 17:58:53
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Ja, skulle jag fota någon som gör något bakom en buske och bara baken syns, och den personen sen känner igen sig och känner sig kränkt...jaaadu, hur ska den bevisa att det just dens arsle? ;) Men jag fotar aldrig förnedrande situationer (hoppas jag) Jag gatufotar ju alldeles för lite.. Här har det ju som du sett varit en strålande blå dag!

2012-03-01 @ 18:16:39
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Malin B

Ja, mars ÄR en sann vårmånad!

Även om jag ännu inte hinner ut i ljuset och promenera så behöver jag iallafall inte köra till/från jobbet på hellyse. Ljuset, jag ser ljuset! ;)

2012-03-01 @ 18:24:30
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: annette

Läcker bild;) Läste om lagen och säger som jag sagt tidigare, vi kränker ingen så det är bara att forstätta som vi gjort tidigare;)

Visst är det så att även om det kan vara lite kallt och komma lite snö så är 1:a mars startskottet för våren tycker jag, kanske främst beror på ljuset och som idag när jag åkte hem vid 17-tiden så var det faktiskt sol och varmt!!



Ha en fin fredag!



annette

2012-03-01 @ 18:36:25
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: mimmi

1 Mars .. då börjar våren helt klart.. så har jag alltid känt :) även förre året när det var en meter med snö och 10 minus den 1 Mars .. det var ändå början till våren ;)Jag såg när jag var inne och kollade under skräppost att en kommentar från dig låg där ... hur tusan de kan få för sig att det var skräp???

kram :)

2012-03-01 @ 19:01:28
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Fotograf Annie

Jag förstår förslaget om gatufotografering på ett sätt, men åh andra sidan så tycker jag att man ska få fota på gatorna utan att begå brott. Sen är jag dålig på gatufotografering då jag känner mig besvärad om människorna runt omkring ser ut att tycka att det är jobbigt, för jag vill inte smygfota folk ;)



Det är hur som helst ganska skönt att våren är på väg, vi får hoppas att du får sol snart så man får se bilder på dina snödroppar och förhoppningsvis en del insekter ;)



2012-03-01 @ 20:01:16
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Det kanske är på sin plats med ett ordentligt vårskrik :-)

Den riktiga vårkänslan har inte infunnit sig här än. Jag skulle vilja se lite krokusar i rabatterna för att komma i stämning.

2012-03-01 @ 20:45:35
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Linda Elm

så underbart söt bild :)



Svar: visst är det härligt med alla nyllen ligger ännu fler där nu ;) det kortet som du kommentera på är taget med ett 100mm macro. har ett 60mm macro också. det på 100mm är min pappas som jag lånat och när man ska fota insekter märkte jag att det är att föredra. ska man fota tex blommor och sånt är det på 60mm bättre, i mitt tyckte alla fall.



kram

2012-03-01 @ 20:55:54
URL: http://lindaelm.blogspot.com
Postat av: Victoria

Vilken rolig bild!

2012-03-02 @ 00:00:39
URL: http://victoriarennerstahl.blogg.se/
Postat av: Lotta

Idag skiner solen från klarblå himmel. Hunden sitter förväntansfull och väntar vid dörren, men det beror inte på det fina vädret utan att grannens hund löper. Som om inte detta vore nog så löper alla tikar här i området just nu, så av 11 hundar runt om så löper 10, en är hanhund och den vill jag inte möta. Min Gozzi hatar den och den hatar Gozzi, så du kan förstå vilket liv det blir. Så vid närmare eftertanke så föredrar jag nog löptikar.



Den lilla fågeln på mitt förra inlägg fotograferade jag i hotellparken där vi bodde.

Ha en bra fredag!



Kram

2012-03-02 @ 08:48:33
URL: http://tankarombilder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0