Favorit i repris! :-)

 
Så klart det var till Hornborgasjön vi återvände!!! Vi blev ju helt sålda på det stället när vi övernattade där på väg mot fjällen för ett par veckor sen!
 
Men jag måste säga att det var mer tur än skicklighet som gjorde att vi hamnade vid Naturum Hornborgasjön och inte vid Naturum Trandansen då, första gången... För det är väldigt stor skillnad på de båda platserna, även om de geografiskt sett inte ligger så jättelångt ifrån varann.
 
Trandansen är ju INTE nu, om man så säger! <:-)
 
 
 
 
Men det fanns ändå lite folk där, och kanske att de fick syn på en och annan gås i sina kikare - men jag tvivlar på att det gick att ta några schyssta foton på dem, med tanke på det lå-å-å-ånga avståndet till öppet vatten... <:-I
 
 
 
 
Däremot skulle det ju vara urhäftigt att komma tillbaka hit till våren, och titta på tranorna då!!!
 
Men så här års är det tveklöst HÄR man ska vara istället:
 
 
 
 
Det här fotot är taget från "Doppinggömslet", och i bakgrunden kan ni se huvudbyggnaden (som bla innehåller utställningar och café) och de fina gångbroarna som går från land ut till det, och sen vidare ut till utsiktsplatsen/-tornet som ligger på en halvö/udde ute i vattnet. (Se byggnaden på fotot nedan!)
 
 
 
 
På vägen dit ut finns det också ett par gömslen som man kan gå in och sätta sej i (det ena syns förresten på fotot ovan, i vänstra änden av planket som står mellan utsiktsplatsen och vattnet) - och man kommer då riktigt nära fåglarna!
 
 
 
 
Och man behöver inte deppa ihop över att inte ha ett meterlångt teleobjektiv - fotot nedan (och de övriga också i detta inlägg) är taget med ett 24-105 mm´s objektiv! :-)
 
 
 
 
Det finns fina vandringleder att gå utmed sjön också, och vi traskade iväg längs en av dem...
 
 
 
 
 
 
 
Det behövdes inget värstingtele för att komma nära kossorna heller! :-D
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: annette

Underbart vackra bilder, Du gör verkligen reklam för den platsen, och jag förstår nu att det är värt att besöka även utan Trandans.
Undrar om det är här Din make får en önskan om ett nytt telezoom:)
Läste om detta med gömslen för ett tag sedan är visst bokade långt i förväg inför varje säsong!
Nu stänger jag ner, idiot som jag är så har jag nu garageröjt istället för att ta hand om tvätten och börja planera;) Resfeber kallas visst sådant!!
Ha det gott!

2012-07-22 @ 11:42:15
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Underbara bilder som alltid!
Ska bli spännande höra vad dins svärföräldrar tycker om premiärturen. Är nog lite nytt i början, tar ett litet tag innan man kommer på allt och käänner sig "hemmavan". Men de är ju vana med husvagn så en bit påväg ändå.

2012-07-22 @ 11:45:29
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: leonardo

Gomiddag! Hornborgasjön verkar ju vara ett trevligt ställe där jag aldrig har varit. Men nu har jag ju sett dina fina foton därifrån och får väl nöja mig med det. Kanske bilden överträffar verkligheten?
Ha det bra!

2012-07-22 @ 13:12:39
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Superfina bilder, tänkte åka dit till nästa års trandans...
hör av dig på min mail så kan jag berätta mer om köp.

2012-07-22 @ 13:35:09
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Malin B

Vi har ett par tranor som vandrar runt här och dem kan du komma riktigt nära, jag lovar! ;)
Det första året de kom på besök kändes det lite "exotiskt" men nu har vi vant oss...
En sommar var det en hjort som gick bland ungdjuren, det såg också lite kul ut men den försvann till hösten...

2012-07-22 @ 15:53:05
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Yvonne

Det var på Trandansen vi var! Fast då var det ju jättemånga tranor där också...och gäss...och svanar...Fast det stället där ni var verkade ju vara helmysigt det också!

2012-07-22 @ 16:09:42
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Vilka härliga bilder, men den på svanarna och speglingen är ju bara helt underbar!!!

Nu återgår jag till min semeter, efter att ha jobbat lite. Det går att stå ut med om man säger så. :-)

Barnen och jag tog en cykeltur förut och hittade hallon, så det blir en ny tripp imorgon med stövlar och långbyxor på, för där i buskagen vill jag ha lite mer än sandlar och kortbyxor på...

2012-07-22 @ 16:49:03
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: mimmi

mmmmm jätte fina bilder och jag VILL ju så gärna åka dit ..men maken är inte så glad i att åka långt... men det är ju inte långt dit säger jag ..men JO det är det säger han .. får se vem som vinner till slut ..det syns i så fall ;)
kram :)

2012-07-22 @ 18:37:44
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Charlotta

Vad roligt att du gillade Hornborgasjön så mycket att du åkte tillbaka efter bara några veckor. :) Det är en underbar trakt att bo i men jag tror att det blir en mycket större upplevelse att komma utifrån och uppleva det som turist om man är intresserad av naturupplevelser.
Och vill du se mycket tranor kan du faktiskt ta en tripp hit redan i höst, i mitten av september rastar de vid sjön i stooora flockar. Och då är det också på "min" sida du ska vara (inte vid trandansen).

Nu måste jag planera in en fotoutflykt ner till sjön under min sista semestervecka. Du inspirerar till att "turesta hemmavé" som vi säger här. ;)

2012-07-22 @ 22:52:58
URL: http://livetmedleran.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Milda Matilda vilka underbara foton! Skulle gärna besöka det stället jag också!
Så fint med stenarna istället för flädern! Vill ha!
Och Funäsdalen...suck!
Kramen!
Ragnvi

2012-07-23 @ 07:42:03
URL: http://rankans.blogg.se
Postat av: Gunnar

Fina fågelbilder! Jag har varit vid båda platserna och som du säger så är dom väldigt olika. Vi var där ett år när antalet tranor kulminerade vid den övre utsiktsplatsen samtidigt som det inte fanns en enda på andra.

2012-07-23 @ 08:11:52
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Della

Kul att se hur det ser ut, det är ju ett ställe man hör talas om varje vår.

2012-07-23 @ 08:14:42
URL: http://vardagettaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0