Fototeknik - Fönsterljus


Min bloggvän Elisabeth har i år en fotoutmaning som handlar om olika tekniker inom fotograferandet - en ny teknik att testa, utforska och publicera varje vecka.

Här kan den intresserade läsa mer om den första, som handlar om att fotografera i befintligt ljus från ett fönster.

Den enda dagen som det under den senaste veckan har varit solsken här var i fredag, trettondagen. Det var då jag var dunderförkyld, och orken till att dra igång några större fotosessioner här hemma i vardagsrummet var helt obefintlig... Men! Jag var ute en liten stund mitt på dagen med kameran, och då passade jag faktiskt på att testa det här på ett mycket mera anspråkslöst vis under en liten stund i ett uthus där solens strålar föll in genom ett fönster och belös väggar och golv på ett riktigt tilltalande sätt.

En "fotomodell" hittade jag bland övrigt skräp på golvet - där hade den uppenbarligen legat länge! <:-) Lät den behålla sin "fådda patina", och så placerade jag den på tröskeln i dörrhålet mellan två rum.



Man kan se ganska bra i speglingen av fönstret på glasburken, hur och varifrån ljuset kommer. Rutan är dock vare sej av glas eller speciellt klar, utan av sån där genomskinlig byggplast som med tidens gång har blivit allt mer ogenomskinlig... Vilket ger ett mjukt ljus, kanske ungefär som om det vore silat genom en tunn gardin? Värmen i ljuset kommer sej av att det var eftermiddagssol - klockan var runt 14, och så här års är ju solnedgången halvt om halvt på G redan då...

Jag har medvetet exponeringskompenserat ett helt steg åt minus, dels för att få en tillräckligt snabb slutartid och dels för att få rummet bakom att förefalla helt mörklagt (vilket det i själva verket inte var, utan det föll in en hel del dagsljus från fönster och öppen ytterdörr där också).

Utrustning: Canon EOS 40D + Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

Inställningar: AV-läget, 95 mm, ISO 400, f/4, 1/200, EV-1. 

Bildbehandling: Minimal. 

/AnnaKK




PS! Eftersom jag tycker det här med teknikperspektivet är så mycket mer intressant än temanen för de flesta andra fotoutmaningar, så väljer jag att lägga inläggen som har med denna utmaning att göra i kategorin "Foto" istället för i "Fotoutmaningar". DS!






Kommentarer
Postat av: Madde

Vilken vackert annorlunda bild:)

2012-01-11 @ 12:53:24
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/
Postat av: Bonnfrua

Fin bild, och så ska jag visst ge två poitiva erkännande och ett tips på förbättring. Hm, tänka, tänka...

Din svarta/mörka bakgrund höjer effekten i bilden, och så det mjuka ljuset är bara sååå skönt.

Men så undrar jag: Vad har burken innehållit en gång i tiden? Det gör mig nyfiken och vill veta mer.



Mer än så klarar jag inte av att bedöma idag! Men efter en sisådär 50 bilder kanske det har utvecklats lite...???

2012-01-11 @ 13:27:34
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Fotograf Annie

Jag gillar ljuset i bilden, det var verkligen fint. Bilden blev spännande, jag gillar den :)

2012-01-11 @ 17:43:14
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Marianne

Hej där.

Ja du lyckas ju med allt. T.o.m en gammal glasburk blir det en fin bild av. Om jag är avis, nääee då.



Hoppas förkylningen har gett med sig och att solen visar sig snart igen.



Må gott !

2012-01-11 @ 19:00:06
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Sv:

Viist vore det spännande med ett grönt fönster och genomskinlig butelj. Dock har jag inget av det. Men tanken är intressant!

2012-01-11 @ 20:22:40
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Jane

Snyggt fotat som vanligt :) Önskar jag hade mer tid till det där tekniska ...

Har du sett det här?

http://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/nu-ar-den-klar-gatufoto-i.htm

2012-01-11 @ 23:20:50
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: elisabeth

1) Fönsterspeglingen i burken tycker jag är ett klart plus, jättefint att du tänkt på det!

2) Spiken för också in en extra dimmenstion i bilden. Man får en känsla för rummet. Mycket bra du har med den.

3) Jag upplever det lite statiskt att burken är så centrerad. Okay, det är mörk luft till vänster och trä till höger som byggs ihop med burken, men jag skull nog gärna sett lite mer av tomrummet för att öka känslan av övergivet och bortglömt. Då skulle också burken hamna mer till höger och det känns lite mer skönt att få en längre betraktelsesträcka innan ögat stoppas av burken.



Superbra jobbat trots förkylning och allt! :-)

2012-01-11 @ 23:52:49
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Arto

Hej.

Bättre sent än aldrig.

Bra objekt, fin reflektion.

Synd att den rostiga spiken drar till sig uppmärksamheten.

Burken har en fin reflektion som i mina ögon ger fönsterljus en bra innerbörd.

Mvh Arto

2012-01-21 @ 02:13:37
URL: http://artodesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0