Från det ena till det andra, typ... :-)

 
Ronnie undrade häromdagen, om jag inte samtidigt som jag lägger upp kraftigt redigerade foton även kan visa hur dessa ser ut i original.
 
Så här kommer några helt oredigerade alster, tillsammans med en länk till sidan där jag har visat dem tidigare fast i ett annat utförande. :-)
 
 
 
 
Rallarrosen i en mer "mjölkig" version finns här!
 
 
 
 
Två varianter av denna vita ros finns här!
 
 
 
 
Höstanemonen finns här... :-)
 
By the way... Fotona jag då och då tar i samband med dotterns fotbollsmatcher, är i stort sett original som bara har beskurits. De kan ha fått lite små justeringar av kontrast och färgmättnad också, men i övrigt ingenting. Att de är så skarpa som de är, tackar jag enbart min kamera och mitt favoritobjektiv för! Slutartiden är jätteviktig - 1/640 sekund använder jag mej av när det är så pass mycket rörelse och fart. För att kunna ha en så snabb tid även när inte är de bästa ljusförhållandena råder (senaste matchen startade så pass sent som klockan 19.30 och det var dessutom lite mulet väder), så behöver man dra upp ISO:t ganska högt. Vilket kan leda till att fotona blir lite brusiga och tappar de allra finaste detaljerna... Men hellre det, än att de blir suddiga på grund av rörelseoskärpa! :-)
 
----------
 
Och så var det Kerstin som hade några frågor om både bildbehandling och detta collage:
 
 
 
 
Såna här collage gör man enkelt i PicMonkey. Det finns massor av olika mallar att välja mellan - och hur stora (eller inga alls) avstånd mellan bilderna + rundning av hörnen man vill ha, bestämmer man själv med hjälp av de olika reglagen.
 
Efter att ha lagt på collaget ovan några olika filter och en textur, såg det ut så här!
 
Krasst sett gör väl inte bildbehandlingen mina foton bättre, utan bara annorlunda - och det finns säkert de som föredrar dem i original... Men jag tycker helt enkelt att det är KUL att leka lite med dem i program typ PicMonkeyPixlr-o-matic och liknande. :-)
 
Även om jag har det lite halvproffsiga PS Elements installerat på datorn, så är det inte ofta jag redigerar i det programmet - av den enkla anledningen att det tar så mycket längre tid att uppnå samma (eller åtminstone ett snarlikt resultat) som vad man får av några enkla klick och reglagejusteringar i PicMonkey. Så-å-å-å roligt med bildbehandling tycker jag trots allt inte att det är, så jag vill spendera flera timmar varje dag med det. Några minuter lite då och då, passar mej mycket bättre! :-)
 
----------
 
En helt annat grej, som inte heller är så-å-å-å-å kul... Jag har upptäckt att kommentarer jag lämnar i vissa bloggar inte kommer fram. Det gäller Gunnar Deckare och Majamyra - och kanske ytterligare någon? Jag har provat att kommentera från en annan webläsare än den jag normalt använder, men det gick inte då heller - och nästa försök blir att göra det från en annan dator... Funkar det inte då heller, så vet jag inte vad jag ska göra...? Jättetrist att inte kunna lämna några spår i era bloggar, men ni ska veta att jag inte har glömt bort er utan fortfarande läser era inlägg!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ronnie

Fan jag skulle ju ut med sonen på fiske får nog väcka honom nu men jag fastnade ju i PicMonkey , kul grej ska leka lite mer där , tack för tipset.
Ang bildjämförelse så gillar jag mer eller mindre både dina original o de "framlekta" . Kollaget lekte du fram jäkligt bra ! Kul att du visade o som sagt tack för tipset o som du skriver går "trol" relativt snabbt att leka i PicMonkey . Ha en bra onsd. du med (röjn ?)

2012-08-29 @ 08:15:57
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Tack för tipsen du lämnat o lämnat innan till mig. Så bra att man kan dela med sig till andra som är nya med foto. Jag har ju haft Picasa innan, prövat nyligen Photoscape där det finns lite mer verktyg att jobba med.
Jag gör ju inte så mycket heller, beskär, ljusar upp,skärpar för att det ska bli bra i bloggen vilket det ändå inte blir...
PicMonkey har jag tittat på men ej testat. Skall väl installera CS6 men den tar visst tid att lära. Man vill ju inte sitta hur länge som helst o redigera.
Var ute imorse före kl 6, solig morgon lovat. Visst den kom men lika snabbt kom molnen in.....

2012-08-29 @ 08:48:25
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Aha, ojdå, det låter ju inte kul. Kanske har med min senaste uppdatering av wordpress att göra. Tack för att du berätta. Jag tyckte väl att det var liite ont om kommentarer, inte för att jag brukar ha mängder annars heller men nån enstaka vill gärna säga mig några ord. Eller som du, många ord vilket jag tycker är jätteroligt!

Ska kolla upp det!

2012-08-29 @ 11:10:45
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Hej igen! Jag hittade felet och dina och andras kommentarer har hamnat i skräpposten!? Mycket konstigt för ni har kunnat kommentera förr. Nu är det fixat, men jag ska hålla koll i skräpposten så att de inte hamnar där igen. Ingen aning om varför det blev så helt plötsligt.

Men det var kul att få så många kommentarer att läsa på en gång :)

2012-08-29 @ 12:45:41
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Jane

Kul att du delar med dig av dina tips :) Har haft datorn i "viloläge" den här veckan ... alla möten kom på en gång nu i skolstarten, massor att göra samt ett antal föräldrasamtal per telefon - det tar musten ur en kan man gott säga. Som tur är har jag en förstående chef, fick en stor höstaster som uppskattning idag, det värmer :)
Nu måste jag hinna med att fotografera lite så jag har något att visa också ...
Har tranorna flugit förbi er än? Här såg jag ett sträck med ett 40-tal i förra veckan på väg ner mot dig :)

2012-08-29 @ 20:13:57
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: fjällripan

Hej på dej! Jättefina bilder, gillade rallarrosen o rosen speciellt. Fint collage också, kul med nya tips :)

2012-08-29 @ 22:10:02
URL: http://susannelindsfoto.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Tack för tipset! Vad kul med lite nya uppslag som man kan sitta och greja med när höstrusket härjar utanför. Jag vill inte heller att det ska ta för lång tid med att fixa och trixa lite så det här ska bli kul att sätta igång med.

Vilka dagar och kvällar vi har!
Underbart!

Kram

2012-08-30 @ 00:03:05
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Annika

Vilket är ditt favoritobjektiv som du nämner? Och vad har du för kamera?

Du har en trevlig blogg med fina bilder!!

2012-08-31 @ 19:14:59
URL: http://annikaprotempera.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0