Gråsparv!


Det låter väl inte så jättespännande att ha lyckats fota en gråsparv - men jag har gjort det iallafall! Och li-i-i-ite nöjd utöver det vanliga ÄR jag faktiskt på grund av det! ;-)

Av den enkla anledningen att det inte finns några såna fåglar här hemmavid.



Däremot brukar jag höra såna i häckarna kring hyreshusgården där dottern bor - förmodligen varenda gång jag är dit!? Och då och då har jag även sett dem på ganska nära håll. Men så fort jag har börjat treva i fickan efter kompaktkameran, så har de smitit sin väg. 

Sparven här ovan, är fotad i samband med att jag och maken var i Båstad för några helger sen. Då hade jag ju "den redia kameran" med mej, och skjutklar. Pang-pang!! Eller rättare sagt: Klick-Klick... :-)

Nu hoppas jag bara att jag får tillfälle att ta ett nytt gråsparvsporträtt med den utrustningen vid något annat tillfälle, för i ärlighetens namn blev ju inte det här fotot så jättebra... Tror dock inte att dottern vill se mej smyga omkring som en annan fågel-paparazzi i området där hon bor - så jag sätter upp det som ett litet sommarprojekt kopplat till nån av de stundande semesterresorna! :-D

En annan grå fågel som jag däremot fotar så mycket och ofta jag vill är denna:



Det verkar vara två sädesärlepar som har bestämt sej för att häcka hos oss i år. Trevligt!! :-)

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! "Även en grå liten fågel..." som Ferlin skrev. Gråsparvarna var betydligt vanligare förr i tiden. Nu tycker jag det hör till ovanligheten att se en gråsparv häromkring. För några dagar sedan hade jag besök av ett par som bor på landet. De var förvånade över hur många olika fåglar som visade sig utanför mitt köksfönstret. På landet där de bor är det mest skator och talgoxar som visar sig. Jag kunde stoltserar med kråkor, skator, kajor, rödhake, sädesärlor, starar, talgoxar koltrastar och bofinkar.

Ser just på väderradarn att ett regnområde närmar sig från väster. Bäst att snarast ge sig ut medan det är uppehåll.

Ha en bra dag!

2012-04-26 @ 09:17:27
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: annette

Ja, jag som aldrig lyckas med mindra fågelfoton är måsar, tycker Du skall vara stolt över bilden på gråsparven, knppte sett tidigare att den inte bara är grå, så tack för det;)

Någon av semesterresorna skriver Du, skall Ni ge Er ut på flera i år;-))



2012-04-26 @ 18:58:24
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Faktum är att jag tycker nästan gråsparven börjar bli ovanlig! Det är ju mest pilfinkar man ser numera.

Här finns det gott om dom runt knuten på sommaren, och vi brukar mata dom friskt med kex och skalade solrosfrön. Populärt värre - speciellt den tiden dom har ungar, då har dom stenkoll på när man kommer utanför dörren så kikar dom förbi en sväng och ser om det kommer nått gott flygande. :) Smarta dom små liven!



Fast att fota dom.... tja, det är nog en konst för sig trots allt. Vår väl sätta mig skjutklar och vänta.



Båstad ja, paxar gärna för en tur åt det hållet ifall jag nu tar mig till södern som jag har önskemål om. :)

2012-04-26 @ 19:29:50
URL: http://lisainkywings.se
Postat av: Anonym

å va kul att sädesärlorna vill bo hos dej!va fina bilder!

2012-04-26 @ 19:45:04
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Per-Anders

Fina bilder. Snyggt också med den lite trassliga, diffuserade, bakgrunden på den översta bilden.

2012-04-26 @ 23:04:42
URL: http://peranders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0