Höstmörker...


Tyvärr blev det aldrig riktigt ljust denna dag, och inte minsta lilla solstråle har jag sett...

Men det blev förstås lite fortsatta testfotograferingar i gömslet iallafall!

Foto från i förmiddags - aktuella inställningar står på bilden, som synes:



Och det är min Canon EOS 40D som har använts, tillsammans med 70-200 objektivet (som här var inställt på 195 mm).

Samma utrustning och ungefär samma inställningar användes till fotona nedan, som är tagna i eftermiddags. Lite ljusare var det väl då, men det behövdes fortfarande ISO 1600 för att få snabba slutartider i kombination med de bländare jag ville använda (runt 4-5, för att få ett trevligt skärpedjupsområde).





Jag har inte gjort någon som helst brusreducerande åtgärd i bildbehandlingen - för jag tyckte faktiskt inte att det behövdes!? Eller om jag säger så här istället: Jag hade väntat mej mycket mer brus, och blev verkligen glatt överraskad av att det faktiskt inte var så farligt med den saken. Eller vad tycker ni!? :-)

Domherrehonan har EV 0, medans hanen har EV -1. För det mesta blir det lite bättre sting i färgerna och så där, om man ställer exponeringskompensationen något eller några snäpp åt minus - iallafall på Canon-kameror, som allmänt tycks ha en tendens att överexponera lite grann i automatiska och halvmanuella lägen.

Go´kväll! :-)

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Morten Pedersen

Du er inne på noe her. Bildene ser bra ut. Skal bli spennende å se hva du kan få til under bedre lysforhold.

2011-10-24 @ 18:25:24
URL: http://foto.dv.no
Postat av: soffie

sötisarna där, hos mej har inte solen heller tittat fram suck avskyr då det är mörkt en hel dag:( kramen

2011-10-24 @ 18:56:04
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: fjällripan

Bilderna blev jättefina! och klara/skarpa. Jag förstår mej tyvärr inte på alla olika inställningar, iso och brus o sånt, men ska försöka lära mej... :)

2011-10-24 @ 19:41:02
URL: http://susannelindsfoto.blogspot.com/
Postat av: mimmi

Det blev ju kanon bilder!!! och tusen tack för att du skrev vad du hade för inställningar.. man kan inte tro att det var 1600 i Iso .. woow .. vilka kalas bilder du har fått här .Det är bara att gratulera :)

Jag har precis kommit hem , jag har varit en tur till stan och fota lite kvällsbilder .. får se hur de blev när jag har fått in dom på datorn ,de ligger kvar i kameran än :)

Men än en gång..Det blev otroliga bra bilder :)

kram

2011-10-24 @ 19:47:09
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Linda

åh vilka vackra kort. dom är ju så himla fina. önskar mitt kort på domherren igår blivit bättre. men är bara ut och försöka igen nu vet jag ju hur dom låter alla fall ;)



svar på din fråga och klart du får vara nyfiken:) delvis börjar jag plugga för att jag behöver komma bort från mitt jobb. har vantrivts där lite för länge så min mage sagt upp sig totalt, det första jag ska göra är att läsa upp betyg så jag får minst godkänt i kärnämnena. va inte så flitig i skolan;) sen vill jag gå någon yrkesutbildning jag har lite olika saker jag kan tänkas vilja utbilda mig till men inte riktigt kommit fram till vad. den här gången ska det bli något jag vill göra och inte måste göra. helst av allt skulle jag vilja bli djurvårdare men både utbildning och jobb är svårt inom det. funderar även på farmaceut "stavningen". vi får se först höja betygen alla fall om csn vill ge mig något lån. oj va långt det här blev ;)



underbara bilder hur som helst:) Trevlig kväll



Kram

2011-10-24 @ 20:12:30
URL: http://lindaelm.blogspot.com/
Postat av: annette

Hur skall detta sluta, Du har ju nyss börjat jobba bakom gömslet;)

Helt fantastiska bilder, och jag hade nog oxå trott det skulle bli mer brus vid iso 1600.

Nikon beheöver man oxå oftast sänka 1 eller annat steg, knepigt att det skall vara så egentligen!

Hoppas Du får en solig dag imorgon, själv får jag bara moln;) Skall jobba!!



annette

2011-10-24 @ 20:31:16
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

A, men Ååååå...nu går jag ut och bygger mig ett gömsle på balkongen bums! ;)

2011-10-24 @ 21:03:49
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Malin B

Kära tid, DOMHERRE! Då vankas det ju snö när som helst!!!

Här har det också varit grått mest hela dagen. Jag kände mig så trött ett tag mitt på blanka dagen att jag var tvungen att hämta mig en kopp kaffe innan fikarasten. Det hade ju sett alldeles förskräckligt ut om jag hade sovit där mitt på skrivbordet! ;)



Jag håller med din son om att potatis inte är den bästa micromaten... Pasta är outstanding för micron tycker jag.

2011-10-24 @ 22:31:34
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Helt Suveränt!

Nu vill jag också ha ett gömsle och ett fågelbord och massor av fåglar och ekorrar och rådjur o.....

Tja, man kan inte ha allt här i världen!

TUR du har ett gömsle så kan jag njuta dina bilder i alla fall... utan att själv behöva sitta ute och frysa! Hejja Anna!!! Glada tillrop! :-D

2011-10-24 @ 23:48:25
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Helt Suveränt!

Nu vill jag också ha ett gömsle och ett fågelbord och massor av fåglar och ekorrar och rådjur o.....

Tja, man kan inte ha allt här i världen!

TUR du har ett gömsle så kan jag njuta dina bilder i alla fall... utan att själv behöva sitta ute och frysa! Hejja Anna!!! Glada tillrop! :-D

2011-10-24 @ 23:53:18
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Å hur kunde det bli dubbelt?

:-)

2011-10-24 @ 23:54:40
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Lennart O

Morning! Utsökta fågelbilder. Den på domherrshonan skulle passa fint som julkort.

Lövräfsningen igår sitter idag i axlar och armar. Kanske snart dags att ställa sig i kön för en servicelägenhet?

Läser i lokalblaskan att det inte blir något Luciafirande i kommunen i år. Anledningen sägs vara att för få kandidater anmält sig. Dagens tjejer anser det vara smått töntigt att vara med i ett sådant evenemang. Ja tiderna förändras med en accelererande hastighet och vi av den äldre generationen får allt svårare att hänga med.

Ha det bra!

2011-10-25 @ 09:11:50
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Anonym

Kanonbilder...jag brukar alltid ha minus 0,3 - 0.7 på min kamera...bättre lite mörkare och sen ljusa upp där det behövs.

Så du har också en fin uteplats där du har möjlighet att mata våra vänner fåglarna! Kul!



Steffe

2011-10-26 @ 12:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0