Motivläget "Sport"...


Hur användbart är det egentligen???

Till annat än sport, alltså. Det vill säga, till annat som också rör sej när man ska plåta! Insekter, till exempel!?

Jag vred över inställningsratten till "sport" och testade innan i veckan. :-)



Men de här första försöken tycker jag inte blev nåt vidare... Getingen är ju oskarp ändå, och humlan kunde också ha blivit bättre. :-I Men det var lite halvtaskiga ljusförhållanden när jag tog de där fotona, så jag gjorde ett nytt försök en annan dag:



Och det fotot tycker jag om! :-)

Men... Jag har raderat väldigt många från minneskortet som jag INTE tycker om, så jag vill inte påstå att jag är så där jättenöjd med själva motivlägesinställningen. Den funkar, men den är ingen superfantastisk genväg till massor av toppenfoton på flygande humlor precis!

Det här fotot tog jag några minuter efter det här ovan, fast med manuella inställningar:



När jag tittade på EXIF-informationen för dessa båda foton, så visade det sej att jag hade valt samma inställningar som motivläget; Bländare 5, slutartid 1/1600 s och ISO 400. Det var ju lite märkligt kanske, men iallafall... 

Men det finns trots det en väsentlig skillnad till de manuella inställningarnas fördel: Jag har bara haft en fokuspunkt aktiverad, och därmed har kameran haft något lättare för att lägga skärpan på exakt rätt ställe!

Med motivlägets alla aktiverade fokuspunkter, märkte jag emellanåt att kameran inte kunde bestämma sej för om skärpan skulle ligga på humlorna eller på maskrosorna (som ju också rörde sej eftersom det blåste lite grann).

Två till med manuella inställningar:





För att göra en liten sammanfattning, så tycker jag att "sport" KAN vara användbart till den här typen av fotografering. Men då är det viktigt att det är såna ljusförhållanden att kamerans val av inställningar verkligen blir lämpliga till motivet sett, plus att kringmiljön är så pass ren (eller stilla!) att den inte förbryllar autofokusen.

Men! Eftersom det är ett sportläge, så måste det så klart testas på sitt rätta element också! :-)

Därför fick kameran följa med på fotboll idag också... Fast... Återigen är det det där med många aktiva autofokuspunkter som ställer till det. Skärpan är i och för sej tveksam över hela bilden, men att bollen är mest oskarp av allt är ju snudd på katastrof!? >:-I
 


Så... Vill man ha 100% kontroll över hur exponeringarna faktiskt blir, och slippa allt vad slumpens inverkan heter - då ÄR det manuella inställningar som gäller! Punkt och slut. :-)

/AnnaKK




PS! Dottern & Co vann den här matchen också, med 4-0, och nu leder de sin serie. :-) DS!







Kommentarer
Postat av: Yvonne

Kul att du testat! Jag har inte provat "sport"läget än...Har väl misstänkt att det inte är så jätteanvändbart :)

2011-05-14 @ 22:35:49
URL: http://www.yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

Grattis till det :)

Jag testade sportläge idag jag också ..men jag testade på älgar när det var skymning ute.. och när man inte hade stativ utan fick fota med kameran i hand.. så fick man testa sig fram .. det enda som funkade då ..det var faktiskt sportläget.. konstigt nog .Dina bilder var ju helt fantastiska. vilken klarhet och skärpa du har i dom ... jag får nog testa lite mer på manuella inställningar .. jag har mest använt av läget sen jag fick Canon

2011-05-14 @ 23:07:24
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Ragnvi

Morning! Grattis till dottern o hennes lag!



Jag har suttit o bara njutit en god stund hos dig! Spelar ingen roll vad du använder för inställning, dina foton är bara underbara!!

Jag har bilddagboken, där fick jag en undran om jag använder sport...fattade nada, fniss!

Kramen!

Ragnvi

2011-05-15 @ 08:18:12
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Morten Pedersen

Det er vankselig å fange de i lufta, så øvelse gjør mester.

2011-05-15 @ 09:58:22
URL: http://photo.dv.no
Postat av: Jane

Uppriktigt sagt har jag inte testat sportläget ... men jag ska nog göra det. På min kamera kan jag ställa in fokuspunkter/n och det tror jag går även i sportläget. Kan vara värt att testa iaf :)

Dina humlor blev jättefina - de ser inte ut att ha problem med några tyngande kvalster på ryggarna :))

2011-05-15 @ 10:27:41
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Camilla - 365 Bilder Av Livets Lust

...sportläget var det länge sen jag använde...

men de kanske är dax att testa!

Säger som Ragnvi: spelar ingen roll vilken inställning du har dina foton e underbara!

=)

2011-05-15 @ 13:57:37
URL: http://livetslust365.blogspot.com/
Postat av: annette

Det var ord och inga visor det;)

Detta med fokuspunkten är ju viktigt vid så små motiv som humlor i alla fall, så visst är manuella inställningar det rätta.

Har egentligen aldrig testat något motivläge på min kamera, jo kanske ett läge med en blomma på, men jag minns inte om jag tyckte det var bra, kör ju då oftast med macroobjektivet helt manuellt i alla fall!



Kul att se skillnaderna på Dina bilder, det är ju genom sådant här vi lär!



Ha det gott!



annette

2011-05-15 @ 19:05:34
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Mycket intressant, du låter som ett proffs!

2011-05-16 @ 12:53:46
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Lotta

Grattis till dottern lag, va kul att leda serien. Jag ska också bli bättre på det där med manuella inställningar. Hoppas min bok ska hjälpa mig...som jag just nu inte i skrivande stund kommer ihåg vad den hette. Men jag hoppas få den i veckan och då ska du få veta.

Ha en bra tisdag!

Kram

2011-05-17 @ 00:59:32
URL: http://tankarombilder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0