Dagens vårtecken:


En fågelart som jag inte har sett på hela vintern dök upp här idag: Bofinken! Både herr och fru. :-)

Dem fick jag inte med på bild, men här är ett par andra "trädgårdsfåglar" som under de allra senaste dagarna har hittat fram till vår fröautomat:



Även de är herr och fru, som synes. Skulle tro att häckningstiden är nära, om den inte redan har börjat! :-)

De käkade sånt som de andra fåglarna hade skvätt ut på marken, men det var ju rätt fjuttigt så jag har lagt ut lite havregryn till dem också. Vilket de verkar uppskatta, för de har varit här flera gånger under dagens lopp. Tyvärr är de långt ifrån tama, och trots att jag stod inomhus och fotade genom ett fönster så kände de sej uppenbart störda och gick ner i ån.

Men låter man dem vara i fred (och mutar med nåt gott!), så kommer de som sagt var tillbaka ganska snart igen.

Andra fåglar däremot, vill antagligen inget hellre än att jaga bort varann för gott...?



Det här fotot är från i fredags, och det är en svartmes som pucklar på en annan svartmes... <:-) Den som kom på vad ordet "mesig/mesigt" skulle betyda, kan väl knappast ha haft några djupare meskunskaper!?

Eller så tog möjligen han/hon fel på fåglarna, och trodde att det här kanske var en mes...?



Ja, inte för att jag direkt vill påstå att koltrastar är mesiga, men jag upplever dem ändock som lite loja och tröga. Och sparvhöken har inte haft några större problem med att eliminera nästan hela gänget som övervintrade här! :-I Hm...

Ganska behaglig temperatur mitt på dagen idag också, så det blev en ny promenad i eftermiddags. Lika kameralös som den igår, faktiskt... Insåg efter ryggproblemen i förra veckan att jag måste röra mej mer, och framförallt röra mej ordentligt! Och går jag på fotopromenad förflyttar jag mej inte mycket snabbare än en snigel - och ibland kommer jag inte ens av tomten då, utan fastnar i en rabatt eller dylikt där det kan tänkas finnas något intressant att rikta kameran mot... <:-)

Ha en skön kväll!!

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Jane

Härligt med vårfåglar, det är ett fasligt kvittrande på morgonen nu när man går till garaget :)

När jag skulle hem från skolan hörde jag en ny liten "röst" som jag inte känner igen ... måste forska vidare, ev, korsnäbben som finns i ett ganska stort antal där.

2011-03-14 @ 18:46:17
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: annette

Visst är det vår på gång, för även när jag gick upp vid 04.30 imorse, så var det ett väldigt kvittrande på fåglarna i mörkret!!

Fast jag ser ju nästan aldrig några fåglar, igår eftermiddag var jag ute på en promenad vid en "fågellokal" där det finns mycket flyttfåglar som börjat anlända, hörde olika fågelkvitter hela tiden, men såg endast skator och kråkor;)

Tur Du har möjlighet att fota så jag får se hur fåglar ser i verkligheten;)

Helt rätt att ta promenad utan kamera, har oxå börjat göra det, för annars går det illa med "kroppen"!



Ha en skön kväll!



annette

2011-03-14 @ 18:53:39
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Jag går ju ut rätt ofta...utan kamera...och går fort! Ibland har jag ju Lilla Blå i fickan, ifall det skulle dyka upp något spektakulärt, men man ska nog skilja på fotopromenixar och fortgåing! :) Men så fina bilder på mesarna! :) avundsjuk

2011-03-14 @ 20:14:08
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

Vilka kanon bilder ..de på Svartmesarna .. woow säger jag bara :)

Ha ha .. jaså du känner den risken att du inte kommer ifrån tomten om du har kameran med dig :) som tur är så finns det bara snö på min lilla tomt .. så det är nog ingen fara för min del med det :)

2011-03-14 @ 20:22:21
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Madde

Sv:Hehe, blev ej så bra gjord, lade ej ner så mycket tid, men tyckte den var rolig:)

Jobbet är som annonsförsäljare mot företag:)

Får svar imorgon, men till 90% är det mitt sade han...

2011-03-14 @ 20:22:43
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Postat av: soffie

va härligt med vårfåglar ,tänk att de redan är mitten på mars underbart!!!

otroligt vackra bilder du visar här idag:)

2011-03-14 @ 20:43:01
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Vilket fint besök du fått i trädgården. Skulle tro att de snart är mindre rädda och kommer springande mot dig när du kommer med mat. :)

Härlig bild på mesarna som definitivt inte ser mesiga ut.

Ha en fin kväll.

2011-03-14 @ 21:41:07
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Elisabeth

Jag såg två koltrastar som dansade runt i dag!

Jag gissar på att det ska bli smått mellan dem, men jag är inte så duktig på fåglar som du. De höll till där det brukar vara fågelungar i en spricka i trädet. Fast om det brukar vara koltrastar där vet jag inte... Hummmm. Svammel...

2011-03-14 @ 23:00:48
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Anki

Knack knack...någon vaken?? nähä..

Vilka fina bilder, den andra bilden, där ser ut som fåglarna pussas lite...redig romantik, fågelromantik!



Anna!! jag kom för säga G R A T T I S....du är två hönor rikare, du vann min utlottning. Välkommen får du se.

Kramiz Anki

2011-03-15 @ 05:53:45
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Jen

Ha ha! Vilka bråkstakar och fegisar! :D

2011-03-15 @ 13:08:11
URL: http://pansky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0