Sommarmorgon, semesterplaner och sånt där... :-)


Började dagen precis som de senaste dagarna; Med att hosta och snora en massa... :-/

Sen blev det frukost ute i trädgården. :-) Underhölls av en svarthättehane som klängde omkring i trädens bladverk. Den fågeln har en himla käck sång, måste jag säga! Ska inte ge mej på att ens försöka beskriva den, men jag tycker iallafall att man blir riktigt GLAD av att höra hans "trudiluttande".

Annars är det inte så mycket fågelliv kring huset nu längre - inte jämfört med för några veckor sen iallafall. Tror bara det är flugsnapparna (3-4 par) som fortfarande håller på att mata upp ungar i sina holkar? Och en fågel som helt har försvunnit ifrån tomten nu är blåmesen. Har inte sett en sån på, jag vet inte när!? Lite lustigt, för det är ju en art man tycker att man ALLTID har omkring sej, men tydligen inte?



Det här är förövrigt sista arbetsveckan innan både maken och jag tar semester, men sonen ska jobba ytterligare en - så nu har vi "kommit på" att om vi ska kunna göra en hundfri semesterutfärd så måste vi passa på under nästa vecka, när vi säkert har en hus- och hundvakt till hands. Även makens föräldrar kommer att vara hemma då, så vi kan få lite hjälp från deras sida också. Med (upp-)passning av sonen, tex! ;-)

Eftersom vi har husvagn så blir det förstås husvagnssemester, och eftersom vi inte har sett så mycket av Norrland (jag har inte sett nånting) så är färdriktningen också given. :-) Men hur långt upp i landet vi kommer att åka har vi inte bestämt till hundra ännu, och inte heller hur länge vi ska vara iväg eller ens vilken dag vi sticker. Men på hemvägen ska vi iallafall se oss om lite i Dalarna också, där jag inte heller har varit tidigare. :-)

Det här fotot hittade jag häromdagen...



...i samband med att jag skulle beställa papperskopior (från Fujidirekt - 100 stycken GRATIS. Fniss!) på vissa av de foton jag tog av dottern och hennes kille häromveckan.

Det är min syster och hennes två döttrar. :-) Och dem ska jag träffa på lördag, för då ska det vara kusinträff.

Vi är 12 kusiner, men med alla övriga inblandade (föräldrar, äkta makar/sambos + barn och barnbarn) så kommer vi att bli betydligt fler än så. 30-40 personer skulle jag gissa på. Ska bli spännande!

Mer spännande; Att se hur länge vår ekorrmatlåda kommer att hålla för ung-vandalernas framfart!?!



De har lite dålig kläm på hur man bäst tar sej in till fröerna... <:-) Och det är klart... Ska man få upp locket samtidigt som man sitter på det, kan det nog vara enklast att gnaga sej igenom det. Men de har även försökt ta sej in "källarvägen", och vad det ska vara bra för begriper jag verkligen inte!?

Besinnar de sej inte snart, får jag nog fråga sonen om han kan svetsa en ny matlåda till dem av plåt...

Trevlig onsdag på er!! :-)

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Lotta

Här händer det saker i sommarvärmen. Förkylning är inget att ha när det är sommar så gör dig av med en fortast möjligt. Vilken lite klurig filur den där korre-ungen, vad sägs om en bruksanvisning på deras fina matlåda :-). Jag skulle me vilja ta mig norr över för att kolla till Sverige i en annan del än bara söder. Men tills nästa år så hoppas jag att min plan för ett se andra delar landet ska bli av. Men å andra sidan så får jag ju njuta av dina bilder som du kommer att ta längs med vägen :-D

Fågelbilden var grymt fin!

Krya på dig!



Kram



2011-06-29 @ 12:54:22
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Gomiddag! Frukost i trädgården låter mysigt.

Betr resan till Norrland, gör inte som vi gjorde en gång i tiden, att åka ända upp till Treriksröset. Det räcker gott och väl med att åka två mil norr om Haparanda, resten av de 50 milen är ett under av enformighet. Skulle jag göra om en resa till Norrland skulle jag nog inte åka längre än till Jämtland.

I går kväll premiär för "nya" Allsång på Skansen med Måns som programledare. Han får väl godkänt, i varje fall sjunger han bättre än Anders Lundin. Men jag tycker att programmet numera har blivit så skrikigt och gapigt, men Helen Sjöholm och Tommy Körberg är ju alltid lyssnandsvärda. Sedan retar jag mig på "kändisfållan", som väl inte har någon annan funktion än att kändisarna ska få sola sig i glansen och få visa upp sina inte alltid så vackra nunor. Själv skulle jag väl platsa i "stofilfållan", om det nu finns någon sådan.

Ha det bra!

2011-06-29 @ 12:54:36
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Bonnfrua

De där små ekorrungarna ser ut att vara riktigt busiga!

Ang macrolins så fick nätet bli min "butik" igår, får se när det anländer. Hoppas bara jag beställde rätt, det är ju nackdelen med att inte handla över disk så att säga. Fast nätet är smidigt när man är en lantis... :-)

2011-06-29 @ 14:06:37
URL: http://www.bonnfrua.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Förkylning på sommaren rekommenderas ej, hoppas du blir frisk snart! Det är lite för varmt för att sitta här inne och blogga, få se när jag orkar få ihop nåt vettigt inlägg... :) Ha det gott!!

2011-06-29 @ 16:42:16
URL: http://www.yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

Godkväll :) Nyss hemkommen från en hel dag ute i solen... om jag får sova något i natt .det får vi se .. om jag har solat för mycket eller om det blev lagom .det vill natten utvisa :)Blåmes .. hm .. för några dager sedan såg jag några ungar här ..men precis som hos dig är det väldigt dåligt med dom..

Jaså dina ekorre vill också sitta på locket och samtidigt försöka att få upp det :)

2011-06-29 @ 21:35:39
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: annette

Härligt med semsterplaner!

Norrland har jag nog varit mer i än söderut, skall ju själv låååångt upp om ett par veckor, ser jag fram emot.

Hoppas Ni får får lite lagom väder att åka i, så Norrland/Dalarna verkligen får visa sig från sin bästa sida, är så fint då!

Sonen kanske förutom att vara hus/hundvakt kanske kan svetsa ihop en ny frömatare till ekorrarna när Ni är borta, för den framfarten som "ungdomarna" har bådar inte gott;)

Kul med kusinträff, har nog en massa sådana, men tyvärr en släkt som aldrig har varit speciellt benägen att umgås!



Ha en toppendag!



annette

2011-06-30 @ 06:22:06
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Grymt fin bild på fågeln!

Ska bli skönt med semester sen va?...jag har snart haft första veckan av 4. Nice!

2011-07-01 @ 21:47:32
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0