Ett visst kaos i oordningen...


Organiserad röra brukar vara det jag omger mej med, inte minst när det kommer till mapparna här på datorn. Jag vet ungefär var jag har mina olika bilder och så där. Särskilt om jag minns exakt när jag tog fotona i fråga! 

Fast jag har upptäckt att minnet vad det gäller fotodatum sviker mej allt oftare!? 8-X

Frågan är om det beror på att jag tar så väldans många foton, och nästan varje dag dessutom... Eller om jag helt enkelt börjar få lite åldersförslappningar på ett visst ställe i hjärnbarken???

Nåja! Det kanske kan underlätta lite att strukturera upp mapparna i "Mina Bilder"-avdelningen lite mer, tänkte jag igår, och satte bums igång med projekt Skapa Mej Ett Riktigt Arkiv. :-)

Det blev nog ganska bra - fast jag hittar ingenting!?! Eller, jo, det gör jag väl... Men jag får klicka mej in i fler mappar nu än förut, innan det jag ska ha tag i äntligen uppenbarar sej. Och det känns lite jobbigt... :-I

Vidare funderar jag på om jag redan nu ska arkivera mappen med foton från 2010, och satsa på att bara visa upp nytagna från 2011 här på bloggen...?

Det här är dock från ifjol:



Tre dagar gammalt. Så för det har väl inte bäst före-datumet gått ut - iallafall inte riktigt ännu!? 8-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Jane

Det där med organiserad röra känner jag igen från mitt skrivbord ... fast nu är det nog mer oorganiserad röra sedan jag flyttat runt allting pga tapetsering i mitt sovrum. Det är bara att bita ihop och ta itu med, nå´n dag ;)

Härlig "gammal" bild - trädet ser så skirt ut mot himlen. Jag gillar sådana kontraster.

Har suttit hela morgonen och testat förändringar på min blogg - vet inte om det blev till det bättre. Ville ha lite plats för större bilder.

Ha en bra söndag!

2011-01-02 @ 11:13:42
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Madde

Att få ordning på alla bilder man tar är icke lätt:)

Jobbade länge för att få det osm jag ville ha det och nu är det verkligen pedantisk ordning på bilderna:)



Jätte fin bild, gillar kontrasten mellan månen och trädet:)

2011-01-02 @ 12:15:56
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Gomiddag! Det där med åldersförslappad hjärna tror jag inte så mycket på. Expertisen vidhåller envist att man mycket väl kan hålla hjärnan i trim högt upp i åldern. Men man måste själv vara aktiv i den processen. Att installera sig på sofflocket och där vegetera är helt förkastligt. Läsa goda och tankeväckande böcker är bra hjärngymnastik. Dessvärre påstås att läsning via datorskärmen inte är så lämpligt, då man oftast läser skärmtexterna under visst stressmoment och att hjärnan då "slår ifrån" sig. Korsordslösning och en allmän nyfikenhet på livet, är också något som förhindrar att hjärnan åldras i förtid. Att skriva mycket tror jag också är bra för hjärnans spänst.

Ha det bra!

2011-01-02 @ 13:02:45
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Kerstin

Det där med mapparna är alldeles för bekant. Jag har också funderat på att ändra om lite, men jag är rädd att jag inte hittar det jag ska ha sen. ;)

Vackert foto, milda och fina färger.

Önskar dig och de dina en god fortsättning på det nya året.

Kram

2011-01-02 @ 13:14:19
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: yvonne

Hahaha! Jag hade som outtalad nyårslöfte att organisera bättre i mina fotomappar ;-) Jag gjorde om lite förra året, och det blev bättre, men de äldre bilderna har jag katalogiserat inte efter datum utan typ: "vid stranden" och så..hm..men nu har jag gjort tre 2011-mappar, en för varje kamera! :) Härlig bild på månen!

2011-01-02 @ 13:30:14
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: BertaSina

Åldersförsförslappning i hjärnbarken Ha Ha. Det är då nåt som BertaStina måste lida av oxå :-)

Du skulle se BetaStinas skrivbord på datorn. Där kan man snacka kaos. :-) det är minsann inte lätt att hålla reda på alla dom där fotona

2011-01-02 @ 13:52:40
Postat av: mimmi

Jag tror att det datum kan hålla sig ett tag till :)

Vilken härlig bild vilka underbara färgar och halvmånen blev så inramat med trädet bredvid :)

Idag hittade ekorren min matskål .. i alla fall vad jag vet .. för idag såg jag den när den satt mitt i den och åt :)

och när jag kom hem .. ja då kom sparvhöken också .. så idag var en riktig lyckad dag :)

kram

ps hur går det med din ekorre? jag saknar den här på din blogg

2011-01-02 @ 17:24:06
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: annette

Min dator jobbar för fullt fortfarande men titta hos Er andra kan jag ju göra, men inlägg får vänta!

Din "urgamla" bild kan gott leva ett bra tag till tycker jag, verkligen läckert med trädet mot den vackra himlen.

När jag väl får ordning på allt igen i datorn så skall alla gamla bilder arkiveras direkt, för det går ju inte hålla på och fylla den interna hårddisken hur mycket som helst har jag bestämt!!

Så när det är gjort får jag väl göra en ny manuell fragmentering;)

Det konstiga är att jag har automatisk framentering en gång i veckan, den tar aldrig mer än 30-60 min oavsett vad jg styrt med, men går jag in som idag och begär en manuell så tar det hur många timmar som helst, verkar vara två olika saker!?



Ha det bra i kaoset, det är aldrig bra att förändra för mycket, hjärnan klarar inte det efter 18 fyllda:-)))



annette

2011-01-02 @ 17:39:02
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Anki

Oppss vilken vacker bild. Vet du var??? Ibland blir de mer oordning när man städar och oragniserar en när man låter bli. .....man hittar jalla fall saker för på något vis så vet man var de är...ungefär.



Kramiz

2011-01-02 @ 18:17:58
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: soffie

jag har faktiskt bra ordning bland mina kort enkelt blir det om man letar efter en bild hoppas du får ordning så det blir bra för dej,

WOW va bra bild,

kram

2011-01-02 @ 18:58:58
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: soffie

glömde säga att jag har mappar efter månaden så i mappen 2010 ligger det nu 12 prydligt uppradade mappar:)

2011-01-02 @ 19:00:06
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Nollan

Phu, jag är också jättedålig på att organisera mina foton på ett vettigt sätt. På att rensa också - tyvärr! Använder dock LR vilket underlättar mycket tycker jag... annars vore det väl totalkaos istället för lite smårörigt :)

Läcker bild!

2011-01-02 @ 20:55:10
URL: http://absolutanollpunkten.wordpress.com
Postat av: elena cn

Hihi, det där med att organisera saker och ting brukar ibland inte löna sig...så blir det ofta här hemma när jag byter plats och skaffar snygga lådor..då hittar jag ingentig!! Mina foton har jag i årsmappar och sedan i kronologisk ordning, när jag är dålig på att namge mapparna (händer ganska ofta) och de heter ny mapp, ny mapp2 osv. brukar det ta en väldans lång tid att få ordning på. Jag kan bara anna hur lång tid det tog för dig...



Inte ska du arkivera alla dina 2010-foton...du har säkert en hel del godsaker som du fortfarande kan visa:)

2011-01-03 @ 13:17:38
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0