Ett Picnik-recept...


Ber om ursäkt för att jag sätter "griller i huvet" på er! <:-)




Kommentar från Elisabeth ang denna bild:



Men vilka läckra enbär du fick till! Så läckert bildbehandlat... nu blev jag nyfiken på hur!

Och kommentar från Annette om samma bild:

Urläckra enbär, funderar på om det är lite zoom först och därefter lite annat för att få fram strålarna.




Tänk nu, om det vore så enkelt att jag bara kunde ta och tala om hur jag gjorde!?

Men det är det INTE... 8-I För jag har (som med så många andra bilder på sistone) lekt fram den med hjälp av en massa knapptryckningar och reglagedragningar hit och dit i Picnik. <:-)

Å andra sidan... Det skulle ju kunna vara en ganska kul utmaning att försöka göra en kopia av bilden - och därigenom även få fram en slags bildbehandlingsguide!?

Sagt och gjort!! :-D




Originalbilden öppnades återigen upp i Picnik, och fick vara med om följande:

1: Under fliken "Featured" (i "Create"-läget) valde jag "Winterize", och satte "Fade" på 30%.

2: Under fliken "Effect" (även det i "Create") valde jag "Boost", 8%.

3: Sedan gick jag ner till "Soften", och behöll grundinställningarna men drog "Fade" till 20%. Med penseln målade jag bort det softa från enbären och barren i bildens mitt.

4: Därefter fick bilden lite "Orton-ish": Bloom 25%, Brightness 25% och Fade 60%.

5: Strålarna får man fram genom att klicka på det som heter "Sandbox Effect" (ligger näst längst ner i "Effect") och välja "Circle Splash" bland det som kommer fram då. Man placerar markören nån stans i bilden (jag satte den långt upp till vänster) och sen får man helt enkelt se vad som händer... I reglaget "Radius" kan man styra strålarna och under "Advanced Modes" valde jag "Lighten". "Fade" satte jag därefter på 60%.

6: Vid det här laget tyckte jag att min kopia behövde justeras lite under "Edit"-menyn, så jag klickade fram den och valde därefter fliken "Exposure". Klickade där på knappen "Advanced" och gjorde följande inställningar: Exposure 15, Contrast 15, Highlights 25 och Shadows 8.

7: Sedan klickade jag på fliken "Colors", och drog ner "Saturation" till -35.

8: Eftersom kopian fortfarande inte var riktigt lik sin förlaga, fick jag gå tillbaka till "Create"-läget och försöka hitta på något som skulle rätta till den saken... Valet föll på "Matte". Behöll grundinställningarna men satte "Fade" på 40%.

Resultat:



Inte en 100%-igt identisk tvilling, men god nog... (Eller???).

Oavsett resultatet så hoppas jag att denna lilla vägledning får er som känner er lite nyfikna på Picnik att våga testa det! Blir något inte bra så är det bara till att klicka på "Undo"-knappen, och ångrar man att man gjorde det så finns det även en "Redo"-knapp. Lek på nu!!! :-)

/AnnaKK





PS! Jag har mitt Picnik inställt på engelska, men man kan ha det på svenska också. Då får ni dock själva översätta knapparnas och reglagens namn i min text till "swedish". ;-) DS!







Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hupps!

Det här var då på "pickniska"... Jag som bara talar "photoshoppska"...

Får försöka översätta det!

:-D

Men först får jag väl gå ut och se om jag har några enbär kvar på buskarna. :-)

Tack Anna!

Återkommer i ämnet (hoppas jag...)

2011-01-12 @ 06:58:39
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: annette

God Morgon!



Ha, ha har varit inne på picnik en del och kände igen lite av effekterna i bilden, visst är det kul, men jag vet aldrig riktigt vad gjort när jag är

klar;)



Suveränt att kunna skriva ner vad Du gjort, ibland blir jag lite sugen på dom effekter som är premium, men har inte tagit beslutet ännu om jag skall uppgradera, helst skulle jag vilja köpa programmet.

Fast onekligen är picnik enklare och snabbare än element!



Ha en bra dag!



annette

2011-01-12 @ 07:35:15
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: yvonne

Ska prova med en bild!! Jag har ju svenska varianten...Och det vette 17 om jag skulle komma ihåg vad jag gjort när jag tycker att en bild är "klar" haha...

2011-01-12 @ 10:34:37
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: yvonne

Nu har jag följt ditt recept! :-D

2011-01-12 @ 10:55:10
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jenny

Picnik är super-kul!



Hittade i dag en smått tråkig "färdig" header till min blogg, men efter lite "Picnikande" så tyckte jag den blev lite roligare!



Det värsta är att man inte kommer från datorn när man väl satt sej där!



Kramis, Jenny

2011-01-18 @ 01:19:31
URL: http://bakgrundsbyterskan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0