En tita som alla andra - eller inte!?


Man vill ju gärna veta säkert vad det är för fåglar man har kring stugknuten, men när det kommer till titorna är det baske mej inte lätt att skilja arterna åt... Men jag har utgått från att det är entitor som brukar husera här - och därför varit nyfiken på om jag nångång skulle få se en talltita också. Och inte minst på om jag isåfall skulle märka när det hände!?! 8-)

Så... Vad tror ni??? Är pippin här nedan en talltita???



Jämför med titorna på exempelvis fotot i detta inlägg, och läs/titta på teckningarna här... 

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Svårt det där att kunna skilja på talltita och entita. Men jag tror (gissar) att det är en talltita på ditt foto. I facklitteraturen får man inte så mycket hjälp, tycker jag. Bara att det är svårt att skilja på talltitan och entitan eller Goddag yxskaft.

Dagens I-landsproblem enligt media: Det befaras brist på skaldjur till nyårssupén.

Trots regn och blåst önskas dig en god dag!

2011-12-29 @ 09:07:23
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Malin B

Jag tror att det är en polisfågel, det ser jag ju på färgerna! ;)



Anade det där med friserandet... "Skomakarens barn..." du vet! Jag brukar dock slänga i färgen själv men nu vet jag inte hur många gånger hon har "klagat" på att hon aaaaldrig får göra det. Vilket förstås beror på att det aldrig finns tid för mej!

Anar också att det blir jag som får "modellera" för extremfärger, permanent och allt vad det nu ska bli modeller för. Men i mammapaket ingår det väl att man ställer upp på sådant? ;)



I dag är min son på fotbollscup med nya laget, 16 mil bort och skulle köra själv. Jag är lite "sådär" med att "släppa iväg" honom med bilen full med lagkamrater(okej, jag är väldigt överbeskyddande men man vet ju inte om fyra andra föräldrapar vill släppa i väg "ungarna" (det är juniorlaget) med en som haft körkort i två veckor?) men pappan här i huset har inga problem med sådant så jag får lita på honom... Det räcker i och för sig med att vi har en "icke-muntergök" i huset... När han åt frukost i morse berättade hon vitt och brett om att "på 60-talet, då hade det skett en DÖDSOLYCKA på grund av att bilen åkte av vägen av hård blåst inte alls långt härifrån".

Hm! Jag tror att det är dödsolyckor varje dag, här och var... Rent krasst är det nog lika farligt att åka till stan som till Motala...



Då när jag hostade som intensivast och värst nu i december fick jag i och för sig höra att för tio år sedan så hostade en tant av sig revbenen och fick men för livet, eller något i den stilen...

Jag mår ju prima nu igen så det går säkert bra för sonen också! =)

(Hux flux har jag inte tänkt en sekund på hur det går med målvakteriet utan bara på resan... Du, jag ger mig nu annars skriver jag längre kommentarer än inlägg!)

2011-12-29 @ 09:41:16
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Gärdsmygen

Säg det! Men kan vi inte bestämma att det är en talltita?



2011-12-29 @ 09:54:54
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Yvonne

De skiljs bäst åt på lätet läste jag ;) Så du får spela in dom och lyssna...Och så ska huvudet vara mera svart på talltitan...men helst ska man ju ha nån att jämföra med samtidigt..och så hybridiserar dom gärna med andra mesar läste jag också, haha! Men det är fina bilder i alla fall!



Hoppas du inte blåser bort...här blåser det som attan...

2011-12-29 @ 10:48:14
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

Jag kan inte se skillnad på dom .. utan det måste bli med ett forstornings glas ..eller nya glasögon :) Men hur som helst .. så blev bilden kanon bra :)

Här har det som sagt blåst ..och blåst .. och regnat.. så ingen promenad i dagg heller ..min Canon har snart börjat att rosta ihop tror jag .

kram

2011-12-29 @ 14:50:17
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Stort tack och kram för ditt moraliska stöd, du må tro det värmer!!! =)

Jag är så larvig säger en del här hemma men jag propsar på att jag är FULLT NORMAL!!! Sådetså!

Det är Tjust IF han spelar i nu.

Jag har fått rapport om att debuten i laget blev vinst. =) De är två målvakter så delar på matcherna. Två vinster så här långt är helt godkänt och toppen. Två matcher kvar "som minst". Finalen går vid 22 i kväll... Om man åker ur tror jag att man får åka hem vid 19...

2011-12-29 @ 16:47:47
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: soffie

otroligt vacker bild på den fina entitan, imorrn ska jag försöka få ett foto på viggen eller Storkraken vet fortfarande intevilken av dem det är, kramen

2011-12-29 @ 19:07:40
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Jane

Jag tror det är en talltita för den har vita stråk på vingpennorna vilket entitan inte har. Entitan är mer jämngrå på sina vingar när den sitter. :)

2011-12-29 @ 21:35:01
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Gunnar

Vilken fin bild på Titan! Vilken sort det nu än är. Inte lätt att skilja dom åt.

2011-12-30 @ 07:46:24
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0