Sjukstugan fortsätter vara en lekstuga! ;-)


Känner mej så där tröttsamt seg idag också, så allt jag egentligen borde göra (sånt som jag absolut inte orkade med i helgen...) får bero ytterligare en dag (eller två!?). <:-)

Men jag är inte sysslolös - det behöver man aldrig va´ med en dator i huset! ;-) Har rensat den på diverse gamla program som ingen använder längre, samt letat efter uppdateringar ute på nätet till program vars bäst före-datum förmodligen passerade redan i förra årtusendet... (Eller inte riktigt kanske, men för bra många år sen iallafall!!).

Bland annat så har jag hittat en nyare version av det bildbehandlingsprogram som följde med nån av de första digitala Canon-kamerorna jag köpte (nån av kompakterna, misstänker jag)...

...så nu går det äntligen att öppna upp, och redigera, RAW-filer i det!

TA-DAM!!! :-D




Ja, det där var ju inte mycket att skryta med förstås - men jag har äntligen GJORT DET!!!

Tagit mitt första RAW-foto, alltså! 8-) Och provat allt det där man kan göra med just en RAW-fil; ändra vitbalansen, ändra exponeringen och till och med välja en annan bildstil (fast det sista har jag inte gjort här).

Ingen av dessa ändringar kan man (vad jag vet) göra på en jpeg-fil, men jag gjorde ändå ett litet försök att bildbehandla en jpeg-kopia av originalRAW-filen... Men kom inte i närheten av resultastet på det redigerade fotot här ovan! <:-) Så...

Det tål verkligen att tänka på, att gå över till RAW helt och hållet i fortsättningen!! :-)

/AnnaKK


PS! Bildbehandlingsprogrammet jag uppdaterade heter ZoomBrowser EX, från Canon för Canon... DS!







Kommentarer
Postat av: Anki N

Så de e krassligt i Annas kropp, hoppas de redat till sig. Faktum är att de krasslade till sig redigt ordentligt för tant Anki i helgen. Tids nog, ja när jag hinner kan du läsa om det i min blogg.

Fina bilder du visar. Fjärilen fick mig nästan att smälta. Otroligt vacker.

Nu ska jag fortsätta med min skatt o moms...sen ska vi ut o äta. De e bröllopsdag idag si.

Kramiz o på återseende

Anki N

2010-08-16 @ 16:54:47
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Men Zoombrowser har ju jag kvar på datorn...fast jag inte har nån Canon och fotar med längre..jag gillar ju Photoscape, där kan man leka med bilder rätt mycket också! Fast RAW..där går gränsen för mig tror jag ;)

Och så många lingon på den kvisten! Det blir nog en deciliter sylt av bara den! :)

(Indiska har rätt mycket turkos...)

2010-08-16 @ 19:05:23
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: annette

Taetar om jag "får" kommentera innan jag skriver ännu en lång kommentar som jag inte kan publicera;)



annette

2010-08-16 @ 19:16:58
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Då får vi se, har haft strul sedan i fredags, verkar helt plötsligt ha för hög säkerhet så jag har inte tillgång till ngt allt som oftast;( Har ändrat en liten sak nu!

Tråkigt att Du inte mår bra, tror nog inte att det är flytten;) Mer pallar Du nog för!

Har tittat tillbaks och här flödar kreativiteten som vanligt,att fota i raw blir mer roligt för varje knäpp tycker jag.

I min kamera kan jag ställa och fota i raw plus jpeg, men inte enbart raw. Tar ju lite mer minne med raw, men det lär man sig ju snart.

Precis som Du skriver så hade Du inte fått till ett så snyggt resultat på bilden ovan med jpeg, så visst skall vi fota i raw och roa oss med att redigera.

Hoppas Du kommer att må bättre när Du vaknar imorgon!

Håll nu tummarna för att lyckas publicera den här kommentaren!!



annette

2010-08-16 @ 19:34:26
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Jiiiipi!

2010-08-16 @ 19:35:00
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Har läst o kikat ikapp en hel massa hos dig, så vackra foton!! Glömde totalt vad jag skulle skriva här...fastnade hos ekorrungen! Så himlans fina foton!

Krya på dig!

Ragnvi

2010-08-16 @ 20:07:44
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Smällebär, ja...dom ska man nog inte koka sylt på! :P

2010-08-16 @ 20:26:15
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: soffiepropp

krya på dej,

å va fin bild

2010-08-16 @ 21:11:36
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: hobbyisten

Det är tur att jag inte är hemma och vill ha tillgång till datorn.



Är du inte rädd att den gamle stackaren ger upp om du ska ännu större filer???



sk

2010-08-16 @ 22:09:01
Postat av: Nollan

Klart du ska fota i RAW - det är ju så mycket roligare än jpeg! Visst krävs det lite mer efterarbete, men det finns potential till så mycket bättre slutresultat. RAW är kul :)

2010-08-16 @ 22:53:32
URL: http://absolutanollpunkten.wordpress.com
Postat av: mimmi

Det var en markant skillnad mellan de två bilder ...hm .. nu blir man lite fundersam.. skall man försöka med RAW bilder en gång till kanske .. jag har ju aldrig testat att göra om dom ..innan man gör dom till jpg sen... vilket program använder du för att kunde redigerar dina RAW bilder innan de blir till JPG ?

2010-08-16 @ 23:24:47
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

BRA jobbat!

Jag plåtar alltid i RAW OCH jpeg för varje fil.

Är det kort-kort till deadline, eller efter en brand eller så,(som måste upp på wbben) är det inte lika viktigt med korektheten jag kan åstadkomma med RAW-filerna. Då duger jpegs snabba utmärkt! Men vill jag mer... Ja då är jag väldigt tacksam för RAW filen!

Fortsätt öva, exprimentera och ha förbaskat KUL, så ska du se det blir resultat. MEN glöm aldrig verkligheten.



Ha det så gott!

Elisabeth

2010-08-17 @ 00:41:37
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Marie F

Haha..och nu finns det ingen återvände. Jag lovar. Bäst av allt är när man överexponerat...och en helt vit bild helt plötsligt blir....en bild. DET är magi!



Hoppas du snart mår bättre. Jag brukar dock bli tok-kreativ när jag är sjuk



Förresten...tack för dina peppande ord. De gjorde mig så glad. Klart jag inte håller på och raggar kommentarer, men ibland vill man gärna att de som sitter och läser varge dag säger hej åtminstonde haha. Så man liksom vet vilka de är. De är så tysta...!

2010-08-17 @ 03:35:27
URL: http://falkering.se/blogg
Postat av: Lisa

I like RAW! Fotar också med det, fast dubbelt med JPG, tar plats förstås...

2010-08-17 @ 09:38:44
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Lisa - InkyWings

Se där ja! GRATTIS till en ny bekantskap med RAW! :)



Jag körde RAW + Small JPG en övergångstid men nu har jag helt släppt JPG och kör bara RAW. Filerna är ju lite större oxå i nya kameran så jag ville spara utrymmet.

Lek mer med RAW-konverteraren och dra i reglagen på alla suspekta vis så ska du se att det går att göra massor med en bild. Kan bli kalasläckert. hehe.



Bra jobbat med smällebären!



Kramis!

2010-08-17 @ 13:29:53
URL: http://lisainkywings.se
Postat av: sickan

det hade varit kul och se en redigerad jpeg kopia oxå och se skillnaden mellan den och raw.



Ha det bra!

2010-08-18 @ 12:28:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0